Marissa Mayer pod palbou, Yahoo zbytečně utratilo miliardy za startupy

Marissa Mayer, Yahoo

Marissa Mayer, Yahoo Zdroj: CTK

Marissa Mayer sice právě porodilo dvojčátka, ale vzhledem k aktuálním finančním výsledků Yahoo je pod obrovským tlakem kvůli budoucímu směřování Yahoo jako internetové společnosti.

Jak jsme vás informovali začátkem měsíce, už se uvažuje o prodeji celé internetové části Yahoo a rovněž výměně Marissy Mayer, která do Yahoo nastoupila v roce 2012 a provedla řadu razantních kroků, včetně nákupu poměrně velkého počtu startupů. A právě to je jeden z problémů, na který se zaměřil Eric Jackson, který vede hedgeový fond SpringOwl.

Představenstvu Yahoo ale neposlal žádný naštvaný dopis, ale podrobnou prezentaci s neuvěřitelnými 99 stránkami, kde ukazuje důvody, proč by mělo Yahoo propustit Marissu Mayer. Všechny snímky z prezentace si můžete prohlédnout v rámci PDF, my se ale zaměříme hlavně na část s akvizicemi startupů.

Za dobu šéfování Marissy Mayer totiž Yahoo koupilo spoustu menších či větších startupů v celkové hodnotě přes tři miliardy dolarů. Problém je, že se to nijak neprojevilo na hodnotě Yahoo.

V prezentaci je srovnáván výkon například Tumblr., které koupilo Yahoo a Instagramu, který koupil Facebook. Oba startupy jsou formou sociální sítě. Zatímco Instagram měl v roce 2012 desetkrát menší počet uživatelů než Tumblr. v roce 2013, nyní mají oba startupy přibližně stejných 400 milionů uživatelů a generují příjem rovněž podobný v oblasti 100 milionů dolarů. Problém je, že Instagram vyrostl desetinásobně, zatímco Tumblr. se dostalo z 260 milionů uživatelů v roce 2013 na pouze 400 milionů uživatelů.

Akvizice mrtvých startupů

To ale není jediný případ špatné koupě ze strany Yahoo, které už měla na starost Marissa Mayer. Eric Jackson si stěžuje i na akvizice mrtvých startupů, které vedly „kamarádi“ Marissy, jež dříve pracovali v Googlu. Jednou z typických prezentovaných startupů je Polyvare, který Yahoo koupilo za 230 milionů dolarů, přitom hodnota byla zcela virtuální, protože se jednalo o startup, který prodělal několik pivotů a v rámci tří investičních kol získal pouze 22 milionů dolarů.

V prezentaci je také upozorňováno na to, jak Yahoo nezvládlo přechod na mobilní svět, i když se tím navenek chlubí. V porovnání s Twitterem nebo Facebookem však generuje z mobilní reklamy velmi málo, alespoň vzhledem ke své velikosti. Marissa Mayer se také postupně zbavovala vlastních akcií Yahoo v celkové hodnotě přes 26 milionů dolarů.

Podle informací navíc z Yahoo postupně odchází ti nejlepší lidí, dle statistiky mělo tento rok opustit Yahoo až 15 % těch nejlepších zaměstnanců, což má být důvod politiky a špatného vedení Mayer. Závěr prezentace se nese v duchu toho, že Marissa Mayer špatně hospodařila s přibližně deseti miliardami dolarů.

Článek vyšel na webu Živě.cz