Mastodon pokračují v úspěšné renesanci hard rocku

Spolu s žánrovými kolegy Disturbed nebo Ghost Brigade stojí za masivní renesancí hard rocku (nikoliv metalu, jak se často mylně uvádí). Stylu na konci devadesátých let, ale i dříve, vysmívaného pro archaičnost, zastaralost, neinvenčnost a vyhasnutí energie.
Čerstvé album The Hunter jasně ukazuje, proč tomu tak je. Nahrávka, stejně jako předchozí výtečná deska Crack the Skye, bere dech propracovanou strukturou skladeb a aranžemi, báječnou dramaturgií (Mastodon jsou jednou z mála kapel, u nichž se dá o desce mluvit jako o celku, nikoliv jako o souboru jednotlivých skladeb), osvěžujícím dotykem psychedelie a nápaditými vokálními liniemi.
Dostatek čerstvé krve zajistil nový producent Mike Elizondo, který si ostruhy získal například u Fiony Apple, 50 Centa nebo Alanis Morissette, a bubeník Brann Dailor, jenž poprvé začal mluvit do komponování a zpěvu. Na The Hunter se rovněž objevuje starý známý Scott Kelly z legendárních Neurosis, který si zazpíval v písni Spectrelight. Pokud se v hudbě dá v porovnání s Crack the Skye mluvit o nějakém podstatnějším posunu jen stěží, v textové oblasti Brent Hinds a spol. na čas opustili myšlenku koncepčního alba (skupina doposud složila tři). Stále se ale jedná o nadstandardní a výkladově nejednoznačnou záležitost, která tematicky čerpá z komiksů, astrálních projekcí, fascinace vesmírem a drogových světů.
Sečteno podtrženo: Mastodon ani na pátém albu nedošel dech. Stále dokážou vypotit album, k němuž se posluchači budou vracet i po letech, které posunuje žánr o kousek dál a které umí nabídnout nové laskominy na zdánlivě vyjedeném stolu.
Mastodon: The Hunger
Vydavatel: Roadrunner Records/Warner Music, 2011
Hodnocení: 80 %