Na hraně zítřka nabídne sci-fi pro diváky budoucnosti

Na hraně zítřka

Na hraně zítřka Zdroj: Warner Bros.

Žánr science fiction se v posledních letech dostal do podivného stavu. Přestal být vědecky fantastický. A to z prostého důvodu, že obsahově scenáristy nic pompéznějšího než mezihvězdné cestování či propojení člověka a stroje prostě nenapadlo.

Novinka Douga Limana Na hraně zítřka se s touto pastí poprala nejstatečněji ze všech současných filmů. A když to nešlo na poli tématu, prostě posunula hranice formy a způsobu vyprávění.

Ačkoli příběh filmu je jedno velké klišé a lidstvo se asi potisící popere o Zemi s mimozemšťany (možná někoho skutečně šokuje, že lidstvo vyhraje), přesto je vlastně novátorský. Hlavního hrdinu neustále cyklí v jediném dni, který musí plukovník Bill Cage prožívat stále znovu. Kvůli motivu smyčky je snímek zcela nesmyslně připodobňován ke klasické romanci Na Hromnice o den více. V ní ale absurdní zápletka sloužila k „vylepšení“ hrdiny, který nakonec získal svou vyvolenou. Nadpřirozeno sloužilo zcela tradičnímu žánrovému vzorci. Naproti tomu Na hraně zítřka jako první velký studiový film divákovi předhazuje naraci počítačové hry.

Hlavní hrdina ve skvělém podání Toma Cruise společně s krásnou Emily Blunt musí podobně jako postavy akční počítačové hry překonávat různá úskalí. Opravdu revoluční pak je fakt, že oba během daného dne mohou zemřít. Cruisův hrdina dokonce každý den zemřít musí, aby si mohl pamatovat další nástrahy a posunout se ve složité naraci hry (tedy filmu) kupředu. Někdy jde o posuny milimetrové, jindy zcela zásadní.

Hlavní jsou především dva praktické důsledky takto vyprávěného filmu. Jednak divák záhy přestane tušit, co všechno ví hlavní hrdina. A tím se posune to, v čem je Na hraně zítřka převratný – vztah mezi hlavním hrdinou a divákem se zcela odpoutává, což doposud bylo v tradičně pojatém hollywoodském filmu tabu. Ano, emočně je snímek vyloženě neuspokojivý. Přece jen jak se chcete identifikovat s panáčkem, který může kdykoli zemřít s vědomím, že se probudí zase na počátku hry.

To ale může být daň revolučnímu pojetí filmu jako derivátu počítačových her. A právě to může dokonce zachránit i samotný Hollywood, jemuž návštěvnost klesá (nikoli tržby), zatímco počty hráčů se rozšiřují. Z nich se pak rekrutují případní diváci letních blockbusterů, a pokud pro ně začnou vznikat takto a podobně koncipované podívané, budou mít důvod chodit do kin.

Na hraně zítřka (sci-fi, USA, 114 minut)
Režie: Doug Liman
Hrají: Tom Cruise, Emily Blunt, Brendan Gleeson, Bill Paxton
Premiéra: 5. června
Hodnocení: 90 %