Na kole po Klatovech? Pohodová jízda se může proměnit i v horor

V Klatovech přibývají cyklostezky a cyklotrasy se vylepšují. Protože ale není hotovo, musí kolaři jezdit i po frekventovaných silnicích.

Jízdní kolo neodmyslitelně patří k životnímu stylu rodiny Jana Míška z Klatov. S manželkou Janou a dětmi Jakubem a Klárou si nenechá ujít žádnou příležitost k cyklovýletu. „Děti jsou malé, proto nejvíc jezdíme na cyklostezku, která vede z klatovského městského parku přes Luby do Vrhavče. Pro ně je to tam super,“ vyzdvihl populární cyklostezku Jan Míšek, podle kterého je ale problémem dostat se k ní. „Bydlíme u nemocnice a musíme přes celé Klatovy. Snažíme se sice vyhýbat hustějšímu provozu, ale chtě nechtě musíme na některých místech přejíždět frekventované silnice. A s těmi caparty je to fakt dost těžké,“ dodal.

Holomku, mazej jinam!

Lze projet Klatovy na kole bezpečně? O tom se přesvědčila redaktorka Sedmičky. Vybrala si nadregionální šumavskou cyklotrasu číslo 38 a do pedálů šlápla u klatovského krytého plaveckého bazénu. Od něj směrem do města vede cyklostezka ulicí Dr. Sedláka, ale s jejím koncem přichází i konec cykloidylky. Na křižovatce s ulicí Franty Šumavského se nezbývá než vmísit na silnici do poměrně provozu nebo jet po chodníku.

Za viaduktem doleva pokračuje cyklotrasa po lávce přes Drnový potok a podél něj na nábřeží Kpt. Nálepky. Větší pozornost zde vyžaduje jen křižovatka s Dukelskou ulicí. Problémovou je ovšem další křižovatka. Po odbočení vpravo do Kollárovy ulice s hustějším provozem se za mostem hned po několika metrech musí zahnout vlevo. Pak cyklistu čeká pohodový úsek, cyklostezku podél Drnového potoka ale brzy přetíná Nádražní ulice. Po přejezdu pokračuje několik metrů, po nichž musí překonat na přechodu u kruhového objezdu frekventovanou Domažlickou ulici.

Když se mu to mezi chodci povede, a pěšími, pro něž je neukázněným holomkem, který by měl mazat na silnici, se prokličkuje dál, může si užívat cyklostezky a pohodové jízdy podél Drnového potoka až do Šumavské ulice u Kauflandu. Tady musí doprava na silnici vypořádat se s odbočením vlevo do Dragounské ulice, která ústí do ulice U Zastávky. Do populárního úseku cyklotrasy zbývá zdolat velice frekventovanou ulici 5. května u prodejny Linako. Trénovanějším a otrlejším jezdcům se v hustém provozu výpadovku na Železnou Rudu podaří přejet celkem v krátké době. Ale sváteční cyklisté, a především pak rodina s dětmi, to už tak snadné nemají a musí se tu také spoléhat na ohleduplnost a tolerantnost řidičů projíždějících aut.

Vyroste lávka

Cykloturistika se v posledních letech stala velmi atraktivním celoročním sportem. A nejen to, kolo je také levným dopravním prostředkem. Ví o tom i v Klatovech. Ve městě proto síť cyklostezek i cyklotras houstne a stávající se zdokonaluje. „Zlepšilo se to, ale štve mě, když cyklostezka po několika desítkách metrech končí a další začíná až zase o kus dál,“ uvedl Milan Petřík z Klatov.

„Snažíme se o návaznost, ale mnohde to prostě není možné,“ řekl šéf hospodářského odboru Městského úřadu v Klatovech František Kocfelda s tím, že ve městě se počítá s převedením trasy číslo 38 do dopravně bezpečnějších míst. „Jde o části v ulicích Krejčího nábřeží. Na Tylově nábřeží vyroste zastřešená lávka přes potok naproti Bezručově ulici, v místě, kde už stávala. A na nábřeží Kpt. Nálepky mezi dvěma opravenými lávkami před průmyslovou školou a v parku s vyústěním do Nádražní ulice naproti bývalému ČSAD,“ upřesnil Kocfelda.