Výletní lodě míří předčasně do starého železa | E15.cz

Námořní zábavní průmysl je v troskách. Poslední cesta královen oceánů vede do starého železa

Michal Nosek

Letos v lednu, tehdy ještě plné turistů, brázdily světové oceány, dnes mají hodnotu šrotu. Takový osud připravil koronavirus řadě obřích výletních lodí. 

Trend cestování se vlivem pandemie otočil a námořní společnosti, které pořádají zábavně poznávací plavby, zmenšují své flotily, které v minulosti dynamicky rostly. Po celém světě nyní kotví bez využití téměř 400 zaoceánských výletních plavidel.

Navíc před propuknutím pandemie rejdaři naobjednávali s výhledem na další růst množství nových lodí. Nyní přichází čas je převzít a zaplatit, což je ale pro mnoho firem stižených výpadkem příjmů problém, píše německý magazín Stern.

Firmy, které nutně potřebují peníze, musí svá starší plavidla prodávat za cenu železa. Lodní „jatka“ tak v současnosti mají napilno. 

Jedna taková se nachází na tureckém západním pobřeží v přístavu Aliağa. Mezi posledními přírůstky v depresivním přístavu je plavidlo MS Monarch, které na první cestu vyrazilo v roce 1991 v St. Nazaire ve Francii. Jedna z největších výletních lodí byla dlouhá 270 metrů a dokázala ubytovat 2744 pasažérů.

Za svou téměř třicetiletou kariéru prožila ztroskotání, únik plynu i smrt sloužícího kapitána. Se všemi problémy se dokázala vyrovnat, ale koronavirus nepřežila.

Společnost Pullmantour Cruises, která plavidlo do letošního března provozovala, jej vyřadila z provozu a spolu s loděmi MS Sovereign a MS Horizon je prodala do šrotu. 

Restart cestovního ruchu byl s příchodem druhé vlny pandemie znovu odložen a v mezinárodních vodách kotví zhruba čtyři stovky výletních obrů. Na první testovací plavby se kvůli přísným hygienickým předpisům zatím vydala jen hrstka luxusních výletních lodí.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!