Nové kolo od Loopwheels. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny | E15.cz

Nové kolo od Loopwheels. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny

Karel Kilián - vtm.cz

Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe!. Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení. Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu.

 

Možná znáte otřepanou frázi „proč znovu vynalézat kolo?“ Naznačuje, že je zbytečné zabývat se něčím, co je již vyřešené. Jenže v segmentu jízdních kol se vývoj ani po 200 letech nezastavuje. Zajímavou novinkou je Loopwheels – kolo s integrovaným odpružením.

Cílem kol Loopwheels je eliminace vibrací a tím i snížení únavy a bolesti. Jízda na bicyklu s těmito koly by měla být pohodlnější a klidnější, což v konečném výsledku umožní delší cestování.

Celý projekt odstartoval v dubnu 2013 na crowdfundingovém serveru Kickstarter, kde si autoři stanovili jako cíl získat částku 40 000 britských liber (asi 1,1 milionů korun). Nakonec vybrali ještě o polovinu víc – přesně 61 217 liber (asi 1,8 milionu korun).

Prototyp kola bez řetězu naznačuje budoucnost cyklistiky

Před zahájením kampaně pracoval autor Sam Pearce čtyři roky na vývoji a připravil funkční prototyp 20" předního a zadního kola. První prezentace proběhla na veletrhu Bespoked Bicycle v Bristolu v dubnu 2013.

Pružiny místo paprsků

Kola Loopwheels mají integrované odpružení, zajištěné speciálním systémem mezi nábojem a ráfkem. Systém odpružení fakticky nahrazuje paprsky, proti kterým nabízí výrazně lepší flexibilitu. Jednou z výhod tohoto provedení je fakt, že dokáže pohlcovat nárazy přicházející z jakékoli strany.

Pružiny jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitního materiálu, jsou vyvinuty a testovány tak, aby poskytovaly optimální možnosti stlačení a boční stabilitu, stejně jako pevnost a trvanlivost. V každém kole jsou tři a výsledného efektu je dosahováno jejich společnou součinností. Konstrukce pružiny umožňuje plynulý přenos krouticího momentu mezi nábojem a ráfkem.

720p 360p
Loopwheels: nové řešení odpružení kol

V mezních situacích se náboj vychyluje směrem k ráfku až o 45 milimetrů, čímž se ocitne mimo střed otáčení, dokud se pružiny nevrátí zpět do normálního stavu. Z tohoto důvodu mohou kola fungovat pouze na bicyklech, které mají pro tento pohyb dostatek prostoru v zadní stavbě rámu a ve vidlici.

Přední a zadní kolo se od sebe liší především v tom, že zadní má dvakrát vyšší tuhost. Kola Loopwheels lze kombinovat s klasickými koly, takže například můžete použít jedno odpružené a jedno konvenční.

Bestie ze zeleného pekla: Tuningová firma AMG si k narozeninám nadělila silniční kolo

Zejména vhodné je použití těchto kol na skládacích kolech, u kterých je konstrukčně obtížné řešit odpružení a malá kola jsou přitom náchylnější na přenos rázů od nerovností. Sice tím vzroste hmotnost (asi o 300 gramů na jednom kole), ale zůstane výhoda „skládačky“ a výrazně stoupne komfort jízdy.

Testování plné pozitivních dojmů

Kolo, absorbující povrchové nerovnosti, zaujalo i přední oborová média. Například Redaktor Oli Woodman z BikeRadaru je otestoval na skládacím kole Dahon Mu a hodnotil chování při akceleraci jako obvyklé pro bicykly s tak malými koly. Pocitově ale byla jízda na takto vybaveném kole přece jen o něco jiná.

Obluda se třemi balóny, o které říkají, že je to pořád ještě kolo

Na nerovných cestách s výmoly či štěrkovým povrchem kolo citelně vyrovnávalo nepříznivý terén. Ani prudké brzdění nezpůsobilo žádné nepředpokládané chování. Negativně bylo hodnoceno pouze občasné vrzání, které však bylo přisuzováno faktu, že se jednalo o prototyp. Také při jízdě v terénu poskytovalo kolo Loopwheels nečekaně dobrý jízdní komfort.

Článek vyšel na serveru VTM >>>

Autor: Karel Kilián - vtm.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!