Nové lodě zakotví v moderním přístavu

Dopravní podnik postupně vymění staré lodě. Pustil se i do přestavby přístaviště Bystrc.

Brněnská přehrada ukazuje dno a lodě tráví léto na souši. Jedna z nich v příští plavební sezoně už nevypluje, nahradí ji totiž nová a větší. „První plavidlo vyrábí v Hlavečníku u Týnce nad Labem. Bude mít tradiční elektrický pohon. Zatím mu říkáme Pionýr II.,“ sdělil vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.
Pionýr druhé generace bude stát patnáct milionů korun. Bude o čtyři metry delší než stávající brněnské lodě, které jsou dlouhé i jednadvacet metrů. Přestože bude novinka větší, sveze o osmdesát lidí méně než stávající loď Veveří. „Postupně tímto typem nahradíme všechny staré lodě. V roce 2012 bude po přehradě plout pět nových lodí. Nebudou mít už okna ani pohon z tramvají. Nový motor bude odebírat proud z akumulátorů rovnoměrně, což prodlouží jejich životnost,“ uvedl Ecler. Novinkou bude atrapa komína se zásobárnou vody pro umyvadla a záchod. Jedna z toalet bude bezbariérová a kapitána potěší klimatizovaná kormidelna. „První loď dovezeme v dubnu příštího roku. Další dvě lodě vyplují v roce 2011 a zbylé dvě o rok později,“ sdělil Ecler.
Nové lodě budou vyplouvat z nového přístavu. Dopravní podnik města Brna se totiž  pustil i do přestavby přístaviště Bystrc, odkud vyplouvají lodě do Veverské Bítýšky. „Ještě letos dostavíme opěrnou zeď se třemi moly za pět milionů korun. Lodní lístek si v nové výpravně lodí, která nahradí dřevěnou budovu, cestující koupí zhruba za dva roky,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Projekt výpravny lodí, kterou doplní bufet, toalety a lavičky, je již téměř hotový (na snímku).