Nový územní plán středních Čech řeší mimo jiné okruh kolem Prahy

Rada Středočeského kraje schválila nové Zásady územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje. Tato dokumentace byla vypracována na základě nového stavebního zákona, který platí pro všechny kraje a musí být hotova do prosincového zastupitelstva. Nové zásady nahradí platné územní plány velkých územních celků (těch je v kraji šest - Pražský region, Rakovnicko, Střední Polabí, Mladá, okresy Příbram a Benešov) a územní prognózu Mladoboleslavsko. Zásady tak budou nově řešit dopravní a technickou infrastrukturu a územní systém ekologické stability.

V současnosti jsou už jasně vymezené plány ohledně rozšíření Pražského okruhu. V případě severní části bude okruh sloužit i jako obchvat Kralup nad Vltavou. Jde o návrh probraný i s ministrem dopravy na nedávném jednání, kdy Středočeský kraj do územního plánu vyznačil trasu čtyřproudé komunikace spojující ruzyňské letiště s teplickou dálnicí a odtud propojující i dálnici hradeckou a dále povede jako obchvat Říčan na D1. V plánu je řešena také trasa rychlodráhy do Kladna včetně propojení s Ruzyňským letištěm. Územní plán řeší v nových obytných zónách také výrazný poměr zeleně. Důraz klade nejen na veřejnou zeleň, ale deklaruje i vznik zelených prstenců okolo měst.

Před vedením severozápadní části obchvatu hlavního města přes Středočeský kraj v minulosti varoval Rathův předchůdce a nynější ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). Podporoval naopak trasu přes Suchdol. Rath řekl, že své plány nedávno představil Dobešovi, který proti nim údajně nic nenamítal. Odpůrci severnějšího vedení okruhu v minulosti tvrdili, že tato varianta by znamenala odsunutí výstavby. Okruh kolem Prahy má spojit ruzyňské letiště s teplickou a hradeckou dálnicí a dále vést jako obchvat Říčan až k dálnici D1. „Je to úplná novinka, nic takového ve starém územním plánu nebylo,“ uvedl hejtman David Rath.

Cílem je podle něj zejména dosáhnout toho, aby lidé při cestě z jedné strany kraje na druhou nemuseli projíždět metropolí. „Jet přes Prahu je pomalu jako vydat se přes Saharu. Je to obdobně nevyzpytatelné a můžete při tom samozřejmě i zahynout. Protože pražská doprava je z hlediska času jako černá díra,“ poznamenal Rath.