O2 změnilo podmínky datových tarifů, spotřebitelský dTest ho za to žaluje

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes

Spotřebitelská organizace dTest podala žalobu na mobilního operátora O2 kvůli změnám podmínek u datových tarifů. O2 nebude od poloviny července klientům, kteří vyčerpají datový limit, zpomalovat mobilní internetové připojení, ale bez přikoupení dat je od internetu rovnou odpojí. Zákazníci nebyli podle dTestu včas informování, což organizace považuje za protiprávní jednání. Operátor obvinění odmítá, žalobu zatím neobdržel.

„Vyjednávání s O2 nevedlo k tomu, aby operátor změnil svůj postoj, a proto dTest podává žalobu na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům,“ uvedl dTest. Organizace žalobu podala dnes k Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje spotřebitelským organizacím podobné žaloby podávat.

Operátor potvrdil, že se s organizací dTest sešel a jejich názory na věc se liší. „To, že nemáme stejný pohled, však neznamená, že klameme spotřebitele. Návrh na nařízení předběžného opatření ani žalobu nám zatím soud nezaslal,“ sdělila mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Společnost je podle ní připravena svůj výklad vysvětlit při soudním řízení a poskytnout soudu všechny potřebné informace.

Změna k 15. červenci

Operátor podmínky změní k 15. červenci. Zákazníkům s velkou spotřebou dat nabídne možnost automatické obnovy datového limitu, možnost přikoupení dat v rámci jednorázového balíčku a nebo si mohou nastavit jiný vhodnější datový tarif. Před vyčerpáním limitu bude operátor klienty varovat prostřednictvím SMS.

Podle dTestu jde ale o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci prý měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit, což se nestalo. V žalobě dTest navrhuje, aby soud označil změnu podmínek a ceníku O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat.

„Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí,“ uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Žaloba nemá přímý vliv na jednotlivé zákazníky a nelze se k ní individuálně přidat. Pokud ale soud rozhodne o protiprávnosti jednání operátora, může to podle dTestu zpochybnit všechny následovné změny podmínek a smluv.

Riziko soudního sporu

Pravomocný rozsudek by prý mohl sloužit jako jako podklad pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy. „Riziko soudního sporu tak na sebe bereme my. Dopadne-li podle našeho návrhu, může pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil,“ dodal Borovička.

O2 namítá, že zákon o elektronických komunikacích dává právo zákazníkovi ukončit smlouvu bez sankce při splnění několika podmínek, mimo jiné pouze za podmínky, že úprava nastavení představuje podstatnou změnu smlouvy nebo že tato změna nebyla nařízena rozhodnutím příslušného úřadu.

„V tomto konkrétním případě není splněna ani jedna z těchto podmínek, protože se jedná pouze o změnu faktického nastavení služby, k jehož udržování se O2 smlouvami nezavázala,“ uvedla Pecháčková. Firma prý byla navíc nucena vyhovět výzvě ČTÚ na úpravu velkoobchodní nabídky LTE, což nebylo možné bez zrušení nabídky bezplatného čerpání dat omezenou rychlostí.

Podobně je to i u T-Mobile

Podobné opatření zavedl již loni T-Mobile u svých levnějších tarifů. Podle operátorů počet zákazníků, kteří překračují datové limity, není příliš velký a pohybuje se kolem čtyř procent.

Český telekomunikační úřad si myslí, že poté, co operátoři získali další frekvence v aukci kmitočtů, není nutné čerpání dat zákazníky jakkoliv omezovat. Odhad průměrné spotřeby dat na jednu SIM kartu využívající datové služby byl v loňském roce v Česku 598 MB, například ve Finsku ale připadá na každou SIM kartu v průměru desetinásobek spotřebovaných dat.