OBRAZEM: Výroba prvního typu Škody Octavie skončila před půl stoletím

Před 50 lety sjela z výrobní linky poslední Škoda Octavia prvního typu.

Před 50 lety sjela z výrobní linky poslední Škoda Octavia prvního typu. Zdroj: profimedia.cz

Škoda Octavia
Před 50 lety sjela z výrobní linky poslední Škoda Octavia prvního typu.
Škoda Octavia Touring Sport
Škoda Octavia Touring Sport
Škoda Octavia Touring Sport
64 Fotogalerie
fry , ČTK

Evolucí modelu Škoda 440 – Spartak mladoboleslavské automobilky vznikla Škoda Octavia, osobní automobil představený v lednu 1959. Poslední vůz tohoto typu sjel z montážní linky právě před padesáti lety, 21. prosince 1971. Podívejte se ve fotografiích Viléma Heckela, jak se v šedesátých letech vyráběl.

Mladoboleslavská Škodovka v padesátých letech své vozy označovala číslicemi, které postupně nahrazovala slovními názvy. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 byl populární kabriolet Felicia.

„Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu,“ uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959.

Od svého předchůdce Spartaku se Octavia na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky, byla oválná a chyběly jí „vousky“ nad mřížkou chladiče, změny se dotkly i podvozku, kde přední náprava dostala vinuté pružiny místo listového pera a stejně jako Spartak měla Octavia nezávisle zavěšená všechna kola, což jí dodávalo slušné jízdní vlastnosti.

Pod kapotou 4,07 metru dlouhého vozu zůstal čtyřválcový motor o objemu 1,09 litru a výkonu necelých 30 kilowattů, s nímž vůz dosahoval maximální rychlosti 110 kilometrů v hodině při průměrné spotřebě paliva 7,7 litru na 100 kilometrů.

Výkonnější agregát dostaly verze Super a Touring Sport, z nichž ta druhá dosahovala maximální rychlosti 128 kilometrů v hodině a stála přes 40 tisíc korun.

Škoda Auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholder
• Videohub

V září 1960 bylo představeno praktické kombi, které se od léta 1961 vyrábělo v závodě v Kvasinách. Vůz měl stejné vnější rozměry jako tudor, ale vynikal praktickou rovnou podlahou rozměrného zavazadlového prostoru. V roce 1961 prošla octavia vzhledovou modernizací a na její zádi přibyla elegantní „křidélka“ nebo také „ploutvičky“ zakončené novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Významné výročí letos oslavila i další slavná generace Octavie

Počátkem šedesátých let se octavie zúčastnily různých automobilových soutěží včetně slavné Rallye Monte Carlo. V roce 1961 v Monaku finská posádka Esko Keinänen-Rainer Eklund s vozem Octavia Touring Sport zvítězila ve skupině a obsadila celkově šesté místo. O rok později se posádka zúčastnila finské Rallye tisíce jezer, kde si celkově dojela pro druhé místo.

Na jaře 1964 představila Škodovka nový model 1000 MB, lidově zvaný „embéčko“, který pro automobilku znamenal start nové éry vozů s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Kombíková octavia pokračovala ve výrobě do prosince 1971 a poté zůstala bez náhrady až do roku 1990, kdy Škodovka uvedla na trh kombi Forman odvozené od modelu Favorit.

Novodobá Škoda Octavia, která byla představena veřejnosti v září 1996 a stala se tak v současnosti nejdéle vyráběnou škodovkou, je prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW.