Úspěšná Octavia. Škoda slaví čtvrtstoletí nejprodávanějšího modelu | E15.cz

OBRAZEM: Úspěšná Octavia. Škoda slaví čtvrtstoletí nejprodávanějšího modelu

fry, ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Octavia je dlouhodobě nejprodávanější a současně nejdéle vyráběný model automobilky Škoda Auto. Veřejnou premiéru měl 1. září 1996, právě před 25 lety. Od té doby jich Škodovka vyrobila přes sedm milionů. V současnosti sjíždí z výrobních linek čtvrtá generace Octavie, která byla představena 11. listopadu 2019.

Model Octavia se stal prvním velkým projektem, u kterého konstruktéři uplatnili strategii sdílených společných modulů koncernu Volkswagen. Pro montáž octavií automobilka v devadesátých letech postavila nový závod. Model slavil hned po uvedení na trh velký úspěch a výrazně napomohl rozvoji Škody Auto.

Jméno Octavia nesl již úspěšný model automobilky vyráběný v letech 1959 až 1964. Práce na vývoji nového modelu začaly v roce 1992, o rok později bylo rozhodnuto, že vůz využije nové koncernové platformy určené pro čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a také Audi A3.

První prototypy octavie se začaly zkoušet v roce 1994. O podobu vozu se postaral belgický designér Luc Donckerwolke, který se později podepsal například pod vzhled supersportů Lamborghini Murciélago a Gallardo.

Nový model mladoboleslavské automobilky viděla veřejnost poprvé 1. září 1996 na pražském Staroměstském náměstí. S délkou 4,51 metru se v rámci koncernu VW zařadil zhruba mezi Volkswagen Vento a Passat. Cena začínala na 335 700 korunách, což tehdy vycházelo na zhruba 34 průměrných měsíčních platů.

První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, v roce 1998 přidala automobilka verzi kombi. Obě varianty oslovily zákazníky také objemem zavazadlového prostoru, kterým se dostaly na evropskou špičku ve své třídě. Řidiči si také chválili jízdní vlastnosti či úsporné vznětové motory, ale kritice se nevyhnul omezený prostor na zadních sedadlech.

První generace „oktávek“ se vyráběla do listopadu 2010, přičemž v modelovém roce 2001 prošla úpravou. Za čtrnáct let automobilka vyrobila přes 1,4 milionu vozů první generace, z čehož více než 470 tisíc připadalo na verzi kombi.

V roce 2004 přišla na trh druhá generace vozu, která prošla modernizací na sklonku roku 2008. První generace se po představení svého následníka dál vyráběla pod označením Octavia Tour. Druhá generace, která vynikala modernější technikou, rozsáhlejšími bezpečnostními prvky i robustnější karoserií, čítala na 2,6 milionu vozů, z toho 900 tisíc ve verzi kombi. Škodovce se s ní podařila také expanze na asijský trh.

Škoda Auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Škoda Auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Výroba třetí generace, jejíž vzhled navrhl slovenský designér Jozef Kabaň, začala v prosinci 2012. Na podzim 2016 prošel vůz modernizací. Kontroverze vzbudilo u motoristické veřejnosti rozdělení předních světlometů na pár na každé straně.

Cena vozu začínala na 450 900 korunách, což představovalo zhruba sedmnáct průměrných měsíčních platů. Automobilka vybavovala tehdejší octavie širokou škálou dieselových i benzinových motorů o výkonu 85 až 180 kilowattů. Celkem jich vyrobila více než 2,6 milionu.

Současná čtvrtá generace je proti předchůdci rozměrnější a má objemnější zavazadlový prostor. Vůz nabízí přeplňované benzinové i naftové motory o objemu od 1,0 do 2,0 litru a o výkonu až 152 kilowattů. Nabídku doplňuje varianta s pohonem na zemní plyn, verze s plug-in hybridním pohonem a také mild hybrid, u kterého slouží elektromotor jen jako podpora spalovacího motoru. Cena vozů s novými asistenčními systémy začíná na 494 900 korunách, ve verzi kombi o čtyřicet tisíc výše, což zhruba odpovídá šestnácti průměrným měsíčních platům.

Octavie také ve specifikacích Kit Car a WRC jezdí automobilové soutěže. Na závodních okruzích v Česku i v zahraničí se pořádá pohárový závod Škoda Octavia Cup.

Kromě českých závodů sjíždějí octavie z výrobních linek v Rusku, Číně, Kazachstánu, Indii, na Ukrajině či v Alžírsku. Na českém trhu je vůz dlouhodobě nejprodávanějším, v roce 2018 se v tuzemsku prodalo 25 834 octavií. Primát nejprodávanějšího vozu držely loni octavie také v Estonsku, Polsku a ve Švýcarsku.

Škoda Auto loni dodala 257 400 octavií, což představuje meziroční pokles o 29,2 procenta. Firma však kvůli pandemickým omezením v tuzemských závodech 29 dnů nevyráběla a omezeně fungovala i její prodejní síť.

Společnost Škoda Auto v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota.

Automobilka v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota.

Autor: fry, ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video