Největší dopravní letadlo sovětské konstrukce Ruslan do Česka převezlo speciálně upravené vrtulníky Mi - 171Š, které sloužily na misi v Afghánistánu. Nákladový prostor obřího letadla má zhruba 38 metrů na délku. Obří letoun unese až 120 tun a ve vzduchu se udrží až patnáct hodin.
Operační úkol českých vrtulníkářů skončil v říjnu, poslední let pro mezinárodní mírové síly přistál 23. října. Vrtulníky pak byly demontovány a připraveny na cestu zpět do České republiky. Nyní trojici před lety nákladně a se zpožděním modernizovaných strojů převezmou vojenské opravy LOM Praha, kde je čeká generální oprava.
An-124 Ruslan |
Hlavním úkolem jednotky, ve které se vystřídalo celkem sedm „rotací“ personálu, bylo podle ní přepravovat osoby i materiál pro regionální velitelství ISAF východ. „Za dobu svého působení v Afghánistánu příslušníci sedmi vrtulníkových jednotek nalétali celkem 2763 letových hodin, přepravili přitom 9033 osob a 333 749 kilogramů materiálu,“ uvedla Růžičková.
An-124 Ruslan |
Vrtulníková jednotka v Afghánistánu zřejmě přispěla ke zvýšení prestiže této české vojenské odbornosti v očích spojenců. Americký generál Timothy Ray, který má na starost budování afghánského letectva, nedávno velmi ocenil také český výcvik afghánských pilotů vrtulníků a leteckých mechaniků. Česká strana by ráda v rámci NATO zřídila v zemi alianční vrtulníkové výcvikové středisko.
Kokpit letounu An-124 Ruslan | Kokpit letounu An-124 Ruslan