On-line trh s potravinami roste, obrat by se letos mohl zdvojnásobit

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Nas grunt

Trh s on-line nákupem potravin v tuzemsku roste každý měsíc o desítky procent. Loni Češi utratili v e-shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun, letos by se obrat mohl zvýšit na čtyři miliardy korun. V rozhovoru s ČTK to řekl šéf on-line supermarketu Kolonial.cz Petr Vyhnálek.

Rok 2016 bude podle něj pro e-shopy s potravinami zlomový. Jednak se v Praze a středních Čechách, kde působí nejvíc on-line prodejců, trh již dostatečně zaplnil. S nákupem potravin přes internet tak má podle průzkumů zkušenost více než polovina Pražanů a Středočechů. „Zadruhé se potraviny staly nejčastěji opakovaně nakupovaným artiklem na internetu a sesadily z prvního místa dlouholetého šampiona - módu,“ uvedl Vyhnálek, který dříve vedl hypermarkety Globus. A za třetí trh s rozvozem jídla roste v desítkách procent každý měsíc, dodal.

Nejčastěji on-line nakupovanými položkami ze sortimentu potravin jsou podle Vyhnálka nápoje, ovoce a zelenina, káva a mléko. Průměrná objednávka na e-shopu s potravinami je násobně vyšší než v kamenné prodejně.

Celkem sortiment e-shopu zahrnuje 9000 položek od 200 dodavatelů. Logistické centrum obchodu v Rudné u Prahy má užitnou plochu 5300 metrů čtverečních a je prý největším skladem mezi českými potravinovými e-shopy. Podle Vyhnálka je předností Kolonialu systém okamžitých dodávek (tzv. „just-in-time“), kdy nemusí čerstvé potraviny držet skladem. Po převzetí od dodavatele tak ihned putují k zákazníkovi.

„Tento systém zajišťuje vyšší čerstvost zboží, než je běžné nejen u e-shopů s potravinami, ale také u supermarketů a hypermarketů. K zákazníkovi se čerstvé potraviny dostanou v řádech hodin od chvíle, kdy je dodavatel přiveze,“ dodal ředitel.

Kolonial.cz plánuje expanzi

Kolonial.cz má nyní desítky rozvozových aut, do konce roku chce jejich počet zdvojnásobit. E-shop nyní funguje na trhu osm měsíců a zaváží oblast Prahy, části středních Čech a Plzeňska. V dalších měsících by se oblast rozvozu měla rozšířit o další regiony.

Prodeji potravin přes internet odborníci předpovídají rychlý rozvoj obratu. Zatím ale jde jen o zlomek celkových výdajů za rychloobrátkové zboží. Nejdéle na trhu působí „Potraviny on-line“ obchodního řetězce Tesco, služba je dostupná v sedmi krajích a má přes 200 tisíc registrovaných uživatelů. Počet hráčů na on-line trhu s potravinami loni rychle rostl, působí zde také například Rohlik.cz, Nakupdomu.com, Myfoodmarket.cz, Potravinydomu.cz, NakupteSi.cz a další.