Ostrava 2011: nákupy ve Fóru, uzávěrka ve Svinově a čisto u hrochů

Ostrava se v roce 2011 změní. Především střed města, kde roste nepřehlédnutelné nákupní centrum. Ale novinek, které letos čekají Ostravu, je mnohem víc.

Na co se musejí připravit Ostravané v letošním roce? Především na zdražování. Zvýší se jízdné v autobusech, tramvajích i trolejbusech. Vyšší bude i cena vody a tepla, mnozí lidé od ledna platí vyšší nájemné. Ostravany čekají ale také změny příjemné. Těšit se mohou na Novou Karolinu a opravu zastaralých Svinovských mostů. „Už aby to bylo. Jezdím přes mosty každý den za prací a to staveniště se mi vůbec nelíbí,“ říká Martin Košař z Poruby. Ostravské plány bývají často velké. Ale o to větší jsou zklamání z jejich nesplění. Už dávno měly v Ostravě stát výškové domy u Náměstí Republiky nebo na místech hotelového domu Jindřich. Nic se neděje ani se skeletem naproti Domu kultury. Břehy řeky Ostravice měly být krásnější, dřevorubci měli už dávno posekat alej v Komenského sadech. Tyhle projekty z uplynulého desetiletí radnice neuskutečnila. Především proto, že na ně neměla peníze. Sedmička v tomto čísle přináší výčet toho, co důležitého čeká Ostravu letos.

Střed Ostravy už nikdy nebude jako dřív. Jednou z nejočekávanějších letošních ostravských premiér je otevření obchodního centra Nová Karolina. Zatím je to ještě staveniště, ale roste k nebi velmi rychle a podle plánu má někdy na jaře přivítat první návštěvníky. Promění se v nový ráj pro milovníky nakupování a zábavy.
„Dokončili jsme hrubou stavbu podzemního parkoviště pod budoucím centrálním náměstím. Podařilo se dokončit větší část železobetonových konstrukcí druhého nadzemního podlaží,“ vypočítává postup stavbařů Lucie Husniková z developerské společnosti.
Husniková dodává, že každý měsíc se na stavbě proinvestuje sto milionů korun a v jednu chvíli na ní pracuje i dva a půl tisíce lidí najednou.
Fórum, haly, plynojem

Obchodní centrum se bude jmenovat Fórum a jeho otevření se každopádně stane nejviditelnější změnou v centru města, byť má zpoždění. Podle původních plánů mělo být obchodní centrum s bulvárem i dvěma stovkami bytů okolo hotové už vloni. Jenže nebyly peníze.
Stále ale není jasné, zda bude skutečně stát i slibovaná lávka od slavné architektky Evy Jiřičné. Měla by vést přes Místeckou ulici a propojit nové obchodní centrum se stávajícími obchody u ostravského autobusového nádraží.
Město má začít tento rok v prostorách Nové Karoliny začít opravovat i takzvané Trojhalí, jediné budovy, které na místě zůstaly stát po někdejší koksovně.
„V těchto památkově chráněných objektech se budou konat nejen sportovní akce, ale například i výstavy nebo třeba trhy,“ říká přední český architekt Josef Pleskot, který je autorem návrhu přestavby průmyslových hal.
Podle Pleskotových představ má v místech Trojhalí vzniknou zastřešené náměstí, velké přibližně jako nedaleké Masarykovo. V podzemí hal budou sklady, šatny, toalety a další technické zázemí. Pleskot říká, že půjde o nové společenské centrum, které může být hotové v roce 2012. Dělníci mají začít v historických budovách pracovat ve druhé polovině letošního roku. Velkou část z tří set milionů korun, které má oprava stát, chce město pokrýt z evropských peněz.
Už tento měsíc se má rozjet další z výrazných Pleskotových projektů, který v Ostravě rozhodně nepůjde přehlédnout. Loni začala rozsáhlá přestavba vítkovické Dolní oblasti. Z obřího plynojemu z roku 1921 se stane jedno velké multifunkční centrum. Napřed však potřebuje povytáhnout o třináct metrů ze země.
Čtyřicet heverů potáhne zvon nahoru rychlostí šest centimetrů za hodinu. Třináctimetrové výše dosáhne plynojem zhruba za měsíc.
„V přízemí bude kavárna s galerií, v prvním patře konferenční prostory a o patro výš foyer. A nad tím vším mušle kongresového sálu pro 1500 lidí,“ popisuje Pleskot budoucí proměnu obřího plynojemu. To vše snad v roce 2012.

Čekající Svinov i hroši

Jednou z největších letošních akcí bude kompletní oprava svinovských mostů. Začít měla už loni, ale vše brzdí spory o dodavatele stavby. Výběrové řízení nyní zkoumá Úřad pro hospodářskou soutěž. Kdy se s rekonstrukcí mostů začne, zatím není jasné.
Až oprava odstartuje, čeká řidiče zkouška z trpělivosti. Půlku mostu cestáři zavřou a lidé budou jezdit namísto současných čtyř pruhů vždy jen ve dvou. Denně přitom v obou směrech projede osmačtyřicet tisíc aut. Délku rekonstrukce odhadují experti na osmnáct měsíců.
To v ostravské zoo je jedna velká oprava skoro u konce. Týká se pavilonu hrochů. „Součástí je i zavedení jednoduché filtrace vody, která přispěje k větší čistotě v hroším bazénu a sníží velmi nepříjemný zápach v pavilonu,“ slibuje mluvčí zahrady Šárka Kalousková.