Po modré do Písnice. Metrem, které se bude řídit kliknutím myší

Na nové trase metra D pojedou soupravy bez řidiče. A bude plná dalších technických vymožeností.

V turistickém značení znamená modrá významnější trasy. V pražském metru ale zatím existují jen žlutá, červená a zelená linka. Modrá se teprve chystá a nejspíš na rozdíl od turistického značení nebude znamenat význačnější trasu, než jsou ostatní. Rozhodně ale bude mít spoustu neobvyklých technických řešení. Architekti a projektanti společnosti Metroprojekt teď návrh budoucí podoby jednotlivých stanic metra D poodhalili.
Cestující se tak mohou těšit na soupravy bez řidiče, které budou řídit dispečeři přes počítač z centra. „To umožní třeba úpravy intervalu - jedno kliknutí myší a na trať vyjede posilová souprava nebo naopak prázdná souprava může zpomalit,“ popisuje ředitel společnosti Metroprojekt David Krása.
Ve stanicích by také měly být skleněné stěny, které lidem zabrání spadnout pod vlak. Vozy by také měly mít klasickou trolej. „To aby třeba mohly vyjet ven z tunelu,“ naznačuje možnosti nového metra Krása.

Ne jako Střížkov

Všech deset nových stanic metra budou podle Krásy jednoduché a účelné stavby, nevzniknou žádné architektonicky zajímavé stanice jako na nedávno dokončeném prodloužení trasy C do Letňan.
Nová trasa začne na náměstí Míru, kde bude i přestup na trasu A. Výstupy povedou na Vinohradskou a Francouzskou ulici, bezbariérovým výstupem pak do ulice Korunní. Druhou stanicí bude Náměstí Bratří Synků. Tam bude nejvíc výstupů ze všech stanic trasy D, ze dvou vestibulů povede desítka výstupů.
Další přestupní stanicí bude Pankrác, stanice bude mít dva vestibuly a dva výstupy. Jeden výstup bude do současné stanice metra C Pankrác a druhý do administrativní budovy Gemini naproti obchodnímu centru Arkády Pankrác. „Při výstavbě centra Gemini se už přímo s výstupem z metra D počítalo,“ vysvětluje Krása. Nástupiště tady budou stejně jako například na Vyšehradě po stranách stanice.
Na podobě této stanice se podílel i architekt Patrik Kotas, který navrhoval i prodloužení trasy C do Letňan.
Čtvrtou zastávkou „déčka“ bude Olbrachtova. Výstup ze stanice bude u dnešní autobusové stanice Na Strži a povede přímo na povrch.

Jen tři metry hluboko

Pravým opakem Olbrachtovy bude pátá stanice Nádraží Krč. Povrchová stanice vyroste před stejnojmenným nádražím. Bude v hloubce tři metra, nejméně z celé trasy. U stanice vznikne i nové parkoviště P+R.
Další, už šestá stanice usnadní cestování k nemocnici Krč a výrazně odlehčí přetížené Vídeňské ulici. Tudy projíždí z Modřan a Novodvorské denně desetitisíce lidí v autobusech směr Kačerov.
Další stanicí budou Nové Dvory s nástupištěm pod křižovatkou Libušské a Durychovy ulice. Vzniknou tam dva vestibuly a čtyři výstupy. Nové Dvory budou navíc upravené tak, aby se odtud mohla v budoucnu případně trasa větvit do Modřan.
Osmá stanice Libuš bude podél ulice Novodvorská. Kromě metra sem mají vést i tramvajové koleje. Cestující by tady mohli v budoucnu přestupovat na tramvaj, zatím ukončenou v Modřanech.
Předposlední stanice „déčka“ se bude jmenovat Písnice a bude mít jeden vestibul se dvěma výstupy. Konečnou modré linky bude Depo Písnice, situované mezi Kunratickou spojkou a Vídeňskou ulicí.
Projektanti už dnes uvažují o možnostech prodloužení trati. Z náměstí Míru by vlaky mohly pokračovat buď směrem na Žižkov, nebo k hlavnímu nádraží. Na druhé straně by mohlo metro pokračovat ven z Prahy směrem na Jesenici. Už ne pod zemí, ale po povrchu.