Přes Facebook lze radit radním
Sociální sítě, fenomén poslední doby. Skoro by se dalo s nadsázkou říci, že ten, kdo nemá účet na Facebooku, Twitteru či na jiném webu, jako by ani neexistoval.
Převážně nový komunikační nástroj používá mladší generace, ale není cizí ani nejrůznějším firmám, spolkům, organizacím, či dokonce městským radnicím.
Ofi ciální profi l Českých Budějovic se na Facebooku neustále rozrůstá. K 23. říjnu se na něj přihlásilo 2266 lidí. Někteří z nich nejsou na profi -lu tolik aktivní, ale řada z nich zde publikuje své fotky z Budějovic nebo diskutuje o problémech s lidmi z radnice.
Jedním z aktivnějších příznivců budějovického Facebooku je i třiadvacetiletý Lukáš Bajt. „Přidal jsem se, protože mne zajímá dění ve městě a rád bych ho alespoň trochu ovlivňoval k lepšímu,“ vysvětluje Bajt. Myslí si, že se příspěvky k dotyčným lidem z radnice dostávají a malé připomínky jsou občas vyslyšeny. „Ale větší problémy potřebují víc času a přes Facebook se nevyřeší. Doufám ale, že se nad tím alespoň zamýšlejí. Stránku města beru spíš jako informační, i když samozřejmě je tu zpětná vazba od lidí, kteří sem dávají i své postřehy,“ říká Bajt.
Zabraňuje fámám
S nápadem založit na sociální síti radniční stránky, které tak fungují od letošního ledna, přišel primátor Juraj Thoma.
„Založit ofi ciální radniční profi l na Facebooku jsme se rozhodli především proto, abychom využili další z možností, jak o dění v Českých Budějovicích a o plánech radnice otevřeně informovat občany a návštěvníky našeho města. Dobře informovaní lidé totiž nepodléhají fámám a otevřenost je ten nejlepší a nejlevnější způsob proti korupci,“ přibližuje důvody založení profi lu primátor Thoma.
Facebook či sociální sítě obecně využívá zřejmě věkově jiná skupina než třeba ofi ciální stránky města. „Profi l jsme zřídili proto, abychom zdůraznili větší otevřenost radnice v současném volebním období. Je to zároveň vhodná platforma pro zadávání podnětů nebo pro diskuzi nad místními tématy. Na rozdíl od obecných internetových diskuzí, které se mnohdy zvrhnou do anonymního pomlouvání a vyřizování účtů, je míra anonymity uživatelů Facebooku přece jen mnohem menší,“ míní první muž Budějovic.
Radnici se zatím její facebookový profi l osvědčuje, důkazem je například upozornění od jedné z obyvatelek na nekvalitně opravenou lávku. Radnice tak mohla rekonstrukci hned začít reklamovat.
„Nebo nyní složitá situace na Zavadilce, kde opravují silnici. Na základě upozornění pana Zdvihala magistrát vyzval majitele silnice a stavební firmu, aby okamžitě situaci řešili. Městu přinesl Facebook možnost bezprostředně komunikovat s dvěma tisíci Budějovičáků a zjistit jejich reakci na některé záměry. Negativního nám profi l zatím nic nepřinesl, diskuze se ve valné většině vedou věcně,“ chválí si internetový fenomén Michal Bosák, který má radniční Facebook na starosti.
Do budoucna by mělo být na městském profi lu obrazové zpravodajství prostřednictvím sdílených videí na serveru YouTube. Na další sociální sítě se České Budějovice nechystají registrovat.