Přibývá lidí, kteří zneužívají právo vrátit zboží, tvrdí e-shopy

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek Zdroj: Anna Vackova/E15

Počet zákazníků e-shopů, kteří zneužívají zákonné právo na bezdůvodné vrácení zboží do 14 dnů, roste. V létě jde až o sedm procent nákupů, kdy spotřebitelé využijí příležitost si takto "půjčit" potřebné vybavení na dovolenou. Jde především o elektroniku, jako jsou dražší fotoaparáty či navigace, nebo sportovní vybavení. Vyplývá to z průzkumu společnosti Shoptet mezi internetovými obchody.

„V období letních a zimních dovolených dochází k razantnímu nárůstu těchto nákupů. I když se jedná o poměrně nízké procento, pohybuje se kolem pěti až sedmi procent všech nákupů, tak pro menší e-shopy to představuje poměrně citlivou ztrátu,“ uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Podle občanského zákoníku je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Kupující musí vrátit ve stanovené době zakoupené produkty a prodávající pak do 14 dnů musí zaslat zpět peníze. Cenu může obchodník snížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním.

„To je asi tak jediný způsob, jak se mohu provozovatelé internetových obchodů částečně bránit. Na dálku opravdu nelze odhadnout, jestli zákazník si věci kupuje s tímto záměrem. Zatím neexistuje žádná černá listina,“ dodal Uďan. Nejčastějším zbožím, které si podle průzkumu zákazníci kupují s úmyslem je do 14 dnů vrátit, je elektronika a sportovní vybavení. Jde převážně o dražší fotoaparáty, outdoorové navigace či chytré telefony. Mezi sportovním vybavením převládají kola a příslušenství.

E-shopy: ženy nakupují oblečení, muži telefony

Josef Matějka: Největší alchymie e-shopu je správný sklad

Jak poznat podvodný e-shop