Recenze knihy: Karikův horor vzbuzuje skutečný Strach

Jozef Karika

Jozef Karika Zdroj: Foto Richard Klíčník

Třicetistupňový mráz, nezvěstné děti a zmasakrovaní jeleni v dnešním Ružomberku. Vychází knižní novinka ideální pro blížící se zimní večery.

Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih slovenského literárního kouzelníka Jozefa Kariky. Po jarním posametovém thrilleru Černá hra přichází Strach, čistokrevný horor ze zasněženého Ružomberku současnosti. Karika znovu dokazuje, jak mimořádným autorem je, a že chápe podstatu nejniternějších emocí lépe než většina slovenských i českých autorů.

Podobně jako v Černé hře také ve Strachu Karika začíná zcela žánrově. Do rodného města se vrací životem a vztahy zdecimovaný hrdina. Venku sílí mráz, rtuť teploměru klesá k minus 30, prázdný byt vyvolává upozaděné rodinné kostlivce, otec umírá v nemocnici. A venku se také začínají dít podivnosti − někdo nebo něco zmasakruje skupinu jelenů a pak se ztratí první dítě.

Na rozdíl od Černé hry, která se proměnila v hluboký řez slovenskou postkomunistickou společností, Strach pokračuje v žánrovosti. Hlavní hrdina se musí spojit s dávnými přáteli, s nimiž jej pojí tajemné trauma z dětství. Zároveň mráz padá ještě hlouběji a události nabírají na intenzitě. Přesně v mezích žánru pak jednotlivé příběhové nitky směřují k jednomu bodu, kdy se všichni budou muset postavit svým běsům, možná reálnějším, než se na počátku knihy zdálo.

Naznačovat peripetie hrdinů by potenciálního čtenáře připravilo o jedinečný zážitek, jejž Strach nabízí. Na rozdíl od mnoha jiných knih je totiž Karikův horor zcela nevyzpytatelný. Ať už jde o jednotlivé zvraty či klasický hororový rozpor, zda jde o objektivní, byť šílenou realitu, nebo o noční můru hlavní postavy, vše je pojato zcela mistrovsky. Karika je také jedinečný, jak umí propojit fikci s dokumentární přesností (popis současného Slovenska) nebo jak pracuje se slovenskou historií.

Přesto tím nejcennějším je autorův um vyvolat tíseň a strach. Pečlivě dávkuje informace, odkrývá skutečnou podstatu věcí a pointuje. Karika zná člověka velmi dobře, umí najít nejcitlivější místa a do nich bodat tak intenzivně, že to je téměř k nevydržení. Přesně jak má literární horor činit. Skvělá kniha na pověstné dlouhé zimní večery.

Jozef Karika: Strach

Nakladatelství: Argo, 2016

Překlad: Robert Pilch