Recenze knihy: Praha noir aneb noir po česku

Celkem 14 autorů, 14 povídek, jedno město, jeden žánr. To nabízí kniha Praha noir, jež nyní vychází v češtině a příští rok ji čeká anglická edice.

Brooklynské nezávislé nakladatelství Akashic Books od roku 2003 zaštiťuje sérii Noir nabízející povídkové antologie. Ty na svých stránkách představují noirové příběhy odehrávající se ve světových velkoměstech. Po metropolích jako Boston, Londýn nebo Dublin nyní přichází na řadu Praha.

Úkol sestavit antologii Praha noir, kterou v češtině vydalo nakladatelství Paseka a v angličtině vyjde během příštího roku, dostal literární kritik Pavel Mandys. A neměl úkol snadný, protože v Čechách není tolik autorů schopných žánr naplnit. Na rozdíl od USA také u nás nemá žánr tak silnou tradici, což ostatně sám editor vysvětluje v předmluvě.

Mandys oslovil čtrnáct různých spisovatelů, nichž některé by si možná český čtenář ani nedovolil spojovat s tak šestákovým žánrem, jakým noir je. Na první pohled čtenář pozná, že každý ze spisovatelů vnímá Prahu i žánr noir svým způsobem. Antologie je tedy ve výsledku velice různorodá.

Kniha tak dokáže oslovit každého čtenáře na základě jeho preferencí. Díky pestrosti samotného města nechybí příběhy akční, magické nebo takové, které odhalují dávné zločiny. Tomu ostatně odpovídá i vnitřní rozdělení knihy do několika bloků.

Antologie pak vedle rozmanitosti staví na dobrém literárním řemesle, ale hlavně na pointě. Ta nejvíce funguje u textů Kateřiny Tučkové, Martina Goffy nebo Štěpána Kopřivy. Petr Stančík vytěžil génia loci Prahy asi nejlépe ze všech zúčastněných autorů a jeho uchopení žánru lehce evokuje Kena Bruena (editor antologie Dublin noir).

Antologie Praha noir se vydařila. Díky pestrosti a hře se žánrem může oslovit čtenáře napříč spektrem. Zároveň je také hmatatelným důkazem toho, že i v České republice se najdou autoři schopní dobře vystavět příběh i naplnit žánrové standardy.

Autor je spolupracovníkem redakce

Pavel Mandys (ed.): Praha noir Nakladatelství: Paseka, 2016 Hodnocení: 70 %