Recenze: Shadow of the Tomb Raider je výprava do srdce džungle

Lara Croft

Lara Croft Zdroj: Square Enix

Lara Croft potřetí kříží cesty s tajemnou organizací Trinity a nesnaží se o nic menšího než o záchranu celého světa.

Milovníci dobrodružství, akce a prozkoumávání starých kobek dostali minulý pátek vynikající dárek – vývojářské studio Eidos Montréal jim naservírovalo vyvrcholení rebootu slavné herní série Tomb Raider, hru Shadow of the Tomb Raider.

Hlavní hrdinka Lara Croft se v něm opět snaží zastavit tajemnou organizaci Trinity, která stojí za smrtí jejího otce a která pátrá po mocných artefaktech padlých civilizací. Zároveň se však Lara vyrovnává s následky svých neuvážených činů, hlavně pak nastartováním mytické mayské apokalypsy. Děj hry se odehrává v džungli a městečkách Jižní Ameriky, v chrámech dávných Mayů a Aztéků, jejichž vzhled, písmo a další detaily autoři konzultovali s archeology.

Příběh je z herního pohledu poměrně přímočarý, byť se neobejde bez klasických kliček a překvapivých zvratů. Autoři dobře zvolili silnější důraz na psychologický vývoj Lary, který jim stoprocentně vyšel obzvláště v prvním díle oživení této herní legendy v roce 2013. Mnohem hlubší zážitek si však hráč odnese z excelentně vypadajícího a propracovaného prostředí džunglí, kde lze lovit, a z tajuplných chrámů plných pastí, rozpadajících se říms a skrytých tajemství čekajících na geniální a nadmíru atletickou hrdinku.

Hráč místy může nabýt dojmu, že prožívá scény jako vystřižené z dobrodružných filmů, jako jsou Indiana Jones, Muž z Ria či Poklad na Stříbrném jezeře. Herní engine běží plynule, byť si nelze nevšimnout mírných záseků v okamžicích, kdy se načítá další herní oblast průzkumu. Na diskuzních fórech platformy Steam se však lze setkat s tvrdou kritikou, obzvláště hráči se slabšími PC a grafickými kartami Radeon si stěžují na až několikasekundová zamrznutí hry, podle všeho optimalizované zejména pro karty od firmy Nvidia.

Samotné ovládání se zdá také poněkud vachrlaté, port na PC nezvládá rychlost zpracování pokynů postavě Lary, a tak si například skok z římsy na římsu může vyžádat i trojí zmáčknutí příslušného tlačítka, než Lara uposlechne. Další nervy drásající okamžiky může hráč zažít v silně „akčních“ scénách, kdy se okolní prostředí zcela bortí a Lara utíká o holý život – i krátké zaváhání vede k jejímu úmrtí a opakování dané scény, která při desátém či patnáctém repete jednoznačně přestává bavit.

Až na tato menší škobrtnutí se však hra vydařila a její finále může do očí vehnat i tu pověstnou slzu.

Shadow of the Tomb Raider

Vydal: Eidos Montréal
Hodnocení: 70%
Platforma: PC (odehráno 29 hodin)