Recenze: Shadow of the Tomb Raider je výprava do srdce džungle

Lara Croft
•
ZDROJ: Square Enix
Marek Schwarzmann

Marek Schwarzmann

Lara Croft potřetí kříží cesty s tajemnou organizací Trinity a nesnaží se o nic menšího než o záchranu celého světa.

Milovníci dobrodružství, akce a prozkoumávání starých kobek dostali minulý pátek vynikající dárek – vývojářské studio Eidos Montréal jim naservírovalo vyvrcholení rebootu slavné herní série Tomb Raider, hru Shadow of the Tomb Raider.

Hlavní hrdinka Lara Croft se v něm opět snaží zastavit tajemnou organizaci Trinity, která stojí za smrtí jejího otce a která pátrá po mocných artefaktech padlých civilizací. Zároveň se však Lara vyrovnává s následky svých neuvážených činů, hlavně pak nastartováním mytické mayské apokalypsy. Děj hry se odehrává v džungli a městečkách Jižní Ameriky, v chrámech dávných Mayů a Aztéků, jejichž vzhled, písmo a další detaily autoři konzultovali s archeology.

Klenot s vadami na kráse. Tvůrci úspěšné české hry Kingdom Come mají dál na pilno, opravují chyby

Příběh je z herního pohledu poměrně přímočarý, byť se neobejde bez klasických kliček a překvapivých zvratů. Autoři dobře zvolili silnější důraz na psychologický vývoj Lary, který jim stoprocentně vyšel obzvláště v prvním díle oživení této herní legendy v roce 2013. Mnohem hlubší zážitek si však hráč odnese z excelentně vypadajícího a propracovaného prostředí džunglí, kde lze lovit, a z tajuplných chrámů plných pastí, rozpadajících se říms a skrytých tajemství čekajících na geniální a nadmíru atletickou hrdinku.

Hráč místy může nabýt dojmu, že prožívá scény jako vystřižené z dobrodružných filmů, jako jsou Indiana Jones, Muž z Ria či Poklad na Stříbrném jezeře. Herní engine běží plynule, byť si nelze nevšimnout mírných záseků v okamžicích, kdy se načítá další herní oblast průzkumu. Na diskuzních fórech platformy Steam se však lze setkat s tvrdou kritikou, obzvláště hráči se slabšími PC a grafickými kartami Radeon si stěžují na až několikasekundová zamrznutí hry, podle všeho optimalizované zejména pro karty od firmy Nvidia.

Recenze: Nový Mass Effect pobaví, ale nenadchne. Zážitek sráží nedodělky

Samotné ovládání se zdá také poněkud vachrlaté, port na PC nezvládá rychlost zpracování pokynů postavě Lary, a tak si například skok z římsy na římsu může vyžádat i trojí zmáčknutí příslušného tlačítka, než Lara uposlechne. Další nervy drásající okamžiky může hráč zažít v silně „akčních“ scénách, kdy se okolní prostředí zcela bortí a Lara utíká o holý život – i krátké zaváhání vede k jejímu úmrtí a opakování dané scény, která při desátém či patnáctém repete jednoznačně přestává bavit.

Až na tato menší škobrtnutí se však hra vydařila a její finále může do očí vehnat i tu pověstnou slzu.

Shadow of the Tomb Raider

Vydal: Eidos Montréal