Rekordní rok pro Facebook. Poprvé utržil přes 10 miliard dolarů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Repro Strategie

Provozovatel světově největší internetové sociální sítě Facebook zvýšil ve čtvrtém čtvrtletí tržby o 49 procent na 3,85 miliardy dolarů (94,5 miliardy korun). Solidní růst podle firmy podpořil hlavně zájem o reklamu v mobilních zařízeních. Právě do dalšího rozvoje reklamních formátů, konkrétně videa, hodlá letos firma masivně investovat.

Za celý rok pak Facebook vůbec poprvé utržil přes 10 miliard dolarů, a to poměrně značně – konečné příjmy se zastavily na 12,5 miliardách.

Firma i analytici vyzdvihují především růst v mobilních zařízeních.Tržby z mobilní reklamy se nyní na celkových příjmech Facebooku z reklamy podílejí už ze zhruba 69 procent. Jejich podíl tak stoupl z 53 procent před rokem. Firma přitom začala nabízet mobilní reklamu teprve v roce 2012. Facebooku se tak na poli mobilní reklamy daří více než konkurenci. Například Google nebo Yahoo bojují s přesunem inzerentů do mobilních zařízení s mnohem většími obtížemi.

Facebooku přitom roste i počet uživatelů. Minimálně jednou denně navštíví Facebook 890 milionů uživatelů, což je bezmála stočtyřicetimilionový nárůst oproti loňsku. Výrazně přitom roste počet uživatelů, kteří denně na Facebook zavítají z mobilního zařízení – 745 milionů. Pouze 150 milionů uživatelů tedy největší síť navštěvuje pouze na počítači. Alespoň jednou za měsíc je potom aktivních 1,4 miliardy uživatelů.

Nadšení investorů ale může zkrotit například skutečnost, že společnost zaznamenala pokles čistého zisku na 701 milionů dolarů. Nemalé prostředky odčerpaly investice do brýlí pro virtuální realitu Oculus, chatovací aplikace Whatsapp a do služby Instagram pro sdílení fotek. I přesto však Facebook poprvé překročil hranici jedné miliardy dolarů volných finančních prostředků.

Úsporný režim ale firma neplánuje, naopak zvýší kapitálové výdaje až o 1,4 miliardy dolarů. Jejich výše by tak mohla přesáhnout tři miliardy dolarů. „Zajímají se o investice v oblasti využití dat a videoreklamy, které jsou obecně drahé,“ říká Ken Sena, analytik investiční společnosti Evercore ISI. Akcie Facebooku ovšem zareagovaly na odhalení plánů dalších výdajů poklesem až o 2,6 procenta.

Vývoj tržeb FacebookuVývoj tržeb Facebooku | zive.cz