Řidiči nákladních aut vymýšlejí finty, jak napálit policisty

Před devíti měsíci se objevily značky bránící vjezdu kamionů do Foerstrovy ulice. Řidiči našli způsob, jak ulicí projet.

Značky se zákazem vjezdu přinesly zlepšení neúnosné dopravní situace ve Foerstrově ulici, protože počet projíždějících nákladních aut nad dvanáct tun výrazně klesl. „Pravidelně tady ve dne i v noci stáli policisté, kteří kamiony kontrolovali,“ popsala Lenka Haničáková z Foerstrovy ulice.

Postupně však podle ní kontroly ustaly a situace se opět zhoršila. „Teď nám jezdí náklaďáky s naloženými přívěsy kousek od domu. Začíná to v pět ráno. Kromě rámusu a prachu se navíc propadají kanály v boční ulici, která není na takovou zátěž stavěná,“ popisuje Haničáková.

Krátí si cestu

Někteří řidiči kamionů nerespektují zákaz vjezdu, jiní jejich kolegové přišli na způsob, jak dopraváky oblafnout a navíc ušetřit na mýtném. Na obvyklou trasu se dostávají oklikou přes okolní ulice. „Víme o tom a hledáme způsob, jak tomu můžeme zabránit,“ řekl náměstek primátora Svatopluk Ščudlík.

Zatímco část řidičů nákladních aut odbočí z Pražské na třídu Míru a proplétají se uličkami kolem obchodního domu Timpo, kde se přes Kmochovu vrací zpátky do Foerstrovy, jiní jezdí přes Okružní a Hněvotínskou ulici. Tady se napojí na Albertovu ulici, kde už žádná omezení neplatí.

„Je to bezohledné, protože jezdí přes hustě obydlená místa, ale žádné předpisy neporušují,“ uvedl vedoucí oddělení koncepce dopravy olomouckého magistrátu Marek Černý. Řešením by podle něj bylo umístění značek se zákazem do okolních ulic. „Je to však velká oblast, kterou nemůžeme uzavřít celou,“ dodal Černý.

Obchvaty v nedohlednu

Magistrát navrhl dát značky se zákazem vjezdu na další místa, aby auta nad dvanáct tun nemohla odbočit z třídy Míru na Okružní a na ulici U Kovárny, v opačném směru se zákaz týkal sjezdu z Hněvotínské do Stupkovy, V Hlinkách a Junácké. Policie toto řešení neschválila, protože situace podle ní není kritická.

Po stížnostech obyvatel začali policisté ve Foerstrově ulici v poslední době opět kontrolovat auta. „V pěti případech řidiči porušili zákaz. Na místě dostali pokutu,“ říká policejní mluvčí Jitka Dolejšová. Pokud nákladní auta přijíždějí z přilehlých ulic, kde zákaz není, tak předpisy neporušují. Radní se nevzdávají myšlenky, že prosadí umístění značek se zákazem vjezdu do více ulic.

„Budeme hledat další argumenty, abychom policii přesvědčili, proč by tam značky měly být,“ tvrdí Černý.

Situaci by pomohlo vybudování obchvatů. Těch se však lidé hned tak nedočkají. Stavba východní tangenty, která propojí výpadovku na Přerov a Šternberk, začne nejdříve v roce 2014.

Po předchozích peticích a změně trasy přes území sousedních Bystrovan připravuje projektant novou dokumentaci. Ani u západní části obchvatu není jasné, kdy se s výstavbou začne.