Ruský tanker jako první proplul Arktidou bez doprovodného ledoborce

Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce.

Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce. Zdroj: Profimedia.cz

Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce.
Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce.
Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce.
Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce.
5
Fotogalerie

Ruský tanker Christophe de Margerie v rekordním čase uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje a stal se první lodí na světě, která pokořila tzv. Northern Sea Route (NSR) bez pomoci ledoborce.

Část tohoto úspěchu sice lze přičíst na vrub globálnímu oteplování, nicméně to nic nemění na faktu, že Christophe de Margerie byl postaven tak, aby si dokázal poradit s ledem o tloušťce až 2,1 metru. Díky tomu výše zmíněnou trasu urazil za pouhých 19 dní.

Čím častěji však NSR bude využívána, tím hůř pro životní prostředí. Více lodí v této oblasti znamená i více spáleného paliva, což by podle některých odborníků mohlo urychlit tání arktického ledu. Dále je tu hrozba úniku různých nebezpečných látek atd.

V této souvislosti stojí za zmínku, že Christophe de Margerie může být částečně poháněn zkapalněným zemním plynem, který převáží. To snižuje emise oxidů síry o 90 % a emise oxidu dusného o 80 %.

Ani podobná ekologická vylepšení tankerů však k vyvážení všech negativních dopadů pravděpodobně nebudou stačit. Podle Whitea Shearda z Circumpolar Conservation Union bychom proto měli přistoupit k určitým regulacím.