Simca 1000: nejslavnější svého druhu | E15.cz

Simca 1000: nejslavnější svého druhu

Simca 100
Simca 100
• 
ZDROJ: Autorevue.cz

Jiří Duchoň, Autorevue.cz

Vloni tomu bylo přesně padesát let, co představila francouzská automobilka Simca kompaktní model s prostým označením Simca 1000 a motorem uloženým za zadní nápravou. Nechybělo dlouho a Simca 1000 v prodejích překonala dokonce i velmi populární model s motory o objemu od 1,1 do 1,3 l.

Vznik novinky byl co do koncepce zcela evidentně inspirován úspěchem konkurenčního Renaultu Dauphine (podobně jako naše Škoda 1000 MB), co do popularity za ním nijak nezaostala a až do osmdesátých let představovala Simca 1000 na francouzských silnicích zcela běžný jev. Pohonná jednotka s objemem 944 ccm byla uložena podélně za zadní nápravou a skloněna o 15 stupňů vlevo.

Na rozdíl od řady soudobých vozů včetně britského Mini či Hillmanu Imp disponovala snadno přístupným interiérem skrze dva páry bočních dveří, což spolu s prostorným zavazadelníkem přístupným po sklopení opěráků zadních sedadel přispělo k popularitě tohoto modelu také mezi rodinami. Možnost sklápět opěradla však byla bohužel v roce 1967 zrušena a do výroby se vrátila až v roce 1977, tedy krátce před zastavením produkce.

Jízdní vlastnosti nebyly zrovna nejsilnější disciplínou prvních vozů Simca 1000, nicméně ve své době patřily jistě k tomu lepšímu. V roce 1968 prošlo zavěšení zadních kol rozsáhlou modernizací, což jisté potíže se stabilitou odstranilo. Zároveň bylo jasné, že si tento sedan v budoucnu s poměrně slabým „litříkem“ nevystačí, proto se objem začal zvyšovat, nicméně typové označení Simca 1000 zůstalo zachováno.

Simca 1000 Autor: Autorevue.cz

Ještě roku 1968 nabídku doplnilo provedení Simca 1000 Special s objemem válců zvýšeným na 1 118 ccm následované další verzí opatřenou již novým čtyřválcem s objemem jen 777 ccm a označením Sim4. V roce 1970 následovalo provedení Simca 1000 Rallye, jež se vyznačovalo matově černou kapotou, párem podélných černých pruhů a motorem 1 118 ccm z typu Special, ovšem s výkonem zvýšeným na 54 koní (40 kW).

O dva roky později byl tento motor převrtán až na 1 294 ccm a s výkonem 61 koní (45 kW) vestavěn do vylepšeného modelu Simca 1000 Rallye 1. Stejnou jednotku, ovšem s nepatrně nižším výkonem, dostal zároveň také typ 1000 Special, všechny vozy řady 1000 tehdy obdržely rovněž vylepšené závěsy předních kol. Roku 1973 bylo z výroby vypuštěno základní provedení Sim4 a představila se ještě výkonnější varianta s označením Rallye 2.

Simca 1000 Autor: Autorevue.cz

Autorevue.cz

Autor: Jiří Duchoň, Autorevue.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.