Škoda ladí šestý model

Automobilka bude vyrábět nový vůz. Levný sedan, jehož projekt má pracovní název A Entry, bude větší než fabia a menší než octavia.

kodovka intenzivně pracuje na dokončení modelu, který připravuje zhruba tři roky. Hotová je už první maketa. V týdeníku Škodovácký odborář to uvedl předseda odborů továrny Jaroslav Povšík. „Vůz vypadá velmi dobře, i když šlo zatím jen o maketu,“ řekl Povšík.
Podle odborářského předáka bude výhodou auta jeho nízká cena. Z dřívějších vyjádření šéfa mladoboleslavské automobilky Reinharda Junga vyplývá, že auto by mělo stát kolem 260 tisíc korun. Na silnice by mohlo vyjet příští rok.
Nové auto, které by se podle všeho mělo vyrábět v pobočném závodě ve Vrchlabí, má směřovat zejména na východní trhy. „Je určené hlavně pro Čínu, Indii a Rusko,“ prozradil týdeníku Sedmička zdroj z automobilky. Stejný názor má i analytik společnosti UniCredit Bank Václav Verner. „Škoda Auto zjevně přizpůsobuje svůj produkční mix trendům na zahraničních trzích. Zvolená koncepce může být cílená mimo jiné na Indii a Čínu,“ uvedl Verner. Automobilka chce snížit náklady na vývoj tím, že bude do svého šestého modelu používat dříve vyráběné součástky. „Montovat se budou třeba podvozky z octavií, používat se bude také technika z koncernových vozů Volkswagenu,“ naznačil zdroj.
Nové auto bude mít novou jen karoserii a interiér.
A jak bude vůz vypadat? Automobilka vzhled auta, ostatně jako vždy, úzkostlivě kvůli konkurenci tají. „Vyvíjíme nové modely,“ řekl jen mluvčí firmy Evžen Krauskopf. Auto by se mělo podobat nynější octavii. „Bude to jednoduché, spolehlivé a robustní auto,“ prozradil zdroj ze Škodovky. Nová škodovka bude konkurovat například Dacii Logan. „Využití technicky úspěšného řešení octavie s prvky malého vozu typu fabia může znamenat příznivý poměr ceny a užitné vlastnosti,“ míní analytik Verner.
Přípravy na výrobu nového modelu se dotkly i dodavatelů škodovky. Podle informací deníku Dnes je automobilka oslovila s tím, že mají „oprášit“ nástroje na výrobu dílů, které se používaly na octavie v letech 2004 až 2008.
V automobilce se kromě přípravy nových modelů také intenzivně vyjednává. Odborářský předák Jaroslav Povšík naznačil, že rozhovory o kolektivní smlouvě nejsou ideální. „Snahou firmy bude zřejmě zmrazit růst tarifu na dva roky,“ uvedl Povšík. Naznačil, že jsou proto připraveni stávkovat. Ne všem se to však zamlouvá. „Jsme rádi, že máme práci. Stávka je zbytečná,“ uvedl dělník, který vyrábí fabie.