Stát snad získá pozemky pro D11 bezplatně. Spor se táhl 17 let.

Spor o poslední pozemek na dostavbu dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové je podle ministra dopravy Pavla Dobeše dořešen. Ministerstvo a Ředitelství silnic a dálnic souhlasí s návrhem právního zástupce majitelky pozemku Jaroslavy Štrosové na bezúplatný převod jejího pozemku státu, oznámil ministr. Spor o pozemky se vlekl 17 let.

Tento čtvrthektarový pozemek je podle Dobeše poslední, který je potřeba k dostavbě zhruba tříkilometrového úseku dálnice do Hradce Králové. Právní zástupce Štrosové a zároveň její syn David Štros ministrovi navrhl tři varianty vypořádání. Dobeš souhlasil s možností bezúplatného převodu pozemku do majetku státu. Upřednostnil variantu převodu pozemku na spolumajitelku Ludmilu Havránkovou (viz snímek ve fotogalerii), s níž stát o získání její půdy pod chystanou D11 jednal do loňska. Poslední variantou byl soudní spor, o který ministerstvo dopravy nestojí. Pokud by stát pozemek od Štrosové získal přímo, existuje už podle Dobeše předchozí předběžná dohoda s Havránkovou o tom, že by se vzdala předkupního práva k této nemovitosti. Bezúplatný převod by měl být dokončen do několika dní, nejdéle však do konce týdne. „Pevně doufám, že se velmi rychle podaří uzavřít celou dohodu,“ uvedl Dobeš s tím, že už v dalších dnech by měly být podepsány dokumenty, které jsou k tomu potřeba. Pro širokou veřejnost jde o významný krok a dostavbě dálnice už nestojí nic v cestě, dodal. Ukončení sporů o pozemky přivítalo hradecké hejtmanství. „Dostavba D11 do Hradce Králové otevře naději pro stavbu dálnice dál k Jaroměři. Dálnice končící před krajským městem zatím rozvoji celého kraje moc neslouží,“ řekl hradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD). V průběhu letošního roku podle Dobeše začne na pozemcích pod plánovanou dálnicí geologický a archeologický průzkum a tento poslední tříkilometrový úsek se začne stavět v letech 2013 až 2014. Chybět by neměly ani potřebných zhruba 1,5 miliardy korun, které jsou alokované na účtech Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), doplnil Dobeš. Vloni v červnu Štrosové sestra Havránková přistoupila na prodej své půdy za 90 milionů korun a v listopadu se dohodla s pozemkovým fondem na výměně pozemků za náhradní. Na konci roku ministerstvo dopravy připustilo, že všechny potřebné pozemky stále nemá a že jedná o odkupu společného pozemku Štrosové a Havránkové. Úřad jej tehdy chtěl získat ještě před koncem minulého roku, a pokud by se tak nestalo, byl ochoten přikročit k jeho vyvlastnění. Dálnice D11 se staví od roku 1978. Původně měla vést z Prahy přes Poděbrady do Hradce Králové a poté k polským hranicím. V současnosti je z toho v provozu zhruba 85 kilometrů k Hradci, 70kilometrový úsek do Polska stále čeká na dostavbu. Podle odhadů by měl stát zhruba 34 miliard korun.