Stažení mapy za dolar? Budoucnost kartografie je na webu, říká šéf SHOCartu
Nabídka elektronický map včetně průvodců by měla do budoucna spočívat v tom, že zahraniční návštěvník si už doma stáhne mapu včetně průvodce.
„Zaplatí za to třeba jeden dolar. Ale už to není tolik o kartografii jako spíš o matematických modelech. Najali jsme na to čtyři externí pracovníky, získali jsme i dotaci na inovace a snažíme se jít pomalu dopředu,“ řekl ČTK Kršák na brněnských veletrzích cestovního ruchu Regiontour a Go.
Přesun na tablety
Prodeje se stále propadají. „Největší pokles přišel s nástupem krize. Zkombinovala se totiž s masivním nástupem map na internetu a s GPS. Tehdy jsme klesali o 20 až 30 procent ročně, teď je to pravidelně kolem deseti procent. Ještě větší pokles zaznamenaly plány měst a automapy, teď klesají kolem 30 až 40 procent ročně,“ podotkl Kršák.
V roce 2007 vykázala jeho společnost výkony okolo 65 milionů korun, v roce 2010 už jen 39 milionů a dále klesají. „Myslím si, že mladá generace bude mapy využívat minimálně. Při turistice si lidi ještě rádi mapou otevřou a vidí souvislosti, ale na tabletech už je vidět poměrně velké území a za chvíli budou třeba ohebné a ještě lehčí,“ předpovídá Kršák.
České mapy jsou nejlepší
Pro nápady chodí i do zahraničí, i tak už se prý vyčerpal. Navíc upozornil na to, že ač sleduje světovou konkurenci, mají Češi mapy pro turistiku nejlepší a nejpropracovanější.
Zatímco ve druhé polovině 90. let a ještě po roce 2000 čelili vydavatelé turistických map silné konkurenci, dnes má SHOCart v kategorii cykloturistických map téměř dominantní postavení. Pro pěší turisty zůstaly na trhu ještě mapy vydávané Klubem českých turistů (KČT). Oba vydavatelé však mají společného distributora.
Průkopníci v cyklomapách |
---|
V cyklomapách získalo vydavatelství SHOCart v 90. letech náskok. „Začali jsme je vydávat, když ještě téměř neexistovalo značení v terénu. Navrhovali jsme trasy nad mapou, posílali lidi do terénu. Spolupracovali jsme s různými kluby, s orientačními běžci, oslovili jsme klientelu, jak by měla cyklomapa vypadat. Díky tomu jsme získali velké know-how,“ přiblížil dřívější období jednatel firmy Karel Kršák. Proti minulosti se zvýšil tlak na aktuálnost. Na internetu proto mapy aktualizuje každý měsíc a tiskne se prakticky on-line, zatímco dříve uplynuly od uzávěrky k vydání mapy i čtyři měsíce. Tatáž mapa se dnes tiskne častěji a v menším nákladu. |
„V pěší turistice měl KČT po revoluci náskok díky podkladům z vojenských map. My jsme nastoupili několik let po nich a zatím jsou pořád před námi. Obsah je však prakticky stejný a lidé kupují mapy spíše ze zvyku. V době konkurenčního boje se totiž všichni snažili do map nacpat všechno,“ vysvětlil Kršák.
Kromě prodeje map se vydavateli snížily i tržby za prodej dat pro reklamní mapy či letáky, stejně tak se snížila marže. „Zatímco dřív jsme měli z této činnosti polovinu tržeb, dnes čtvrtinu. Jsem překvapený, že prodej map ještě vůbec funguje,“ podotkl vydavatel.