Stažení mapy za dolar? Budoucnost kartografie je na webu, říká šéf SHOCartu

ČTK
Jedině elektronická média mohou zastavit propad tržeb z prodejů tištěných map a atlasů, míní šéf největšího českého vydavatele turistických map SHOCart Karel Kršák. Zároveň upozorňuje, že je potřeba se soustředit na větší než jen český trh. Dvě desetiletí se snažil vymýšlet inovace, které by prodejům klasických map pomohly, teď už však došly i jemu.

Nabídka elektronický map včetně průvodců by měla do budoucna spočívat v tom, že zahraniční návštěvník si už doma stáhne mapu včetně průvodce.

„Zaplatí za to třeba jeden dolar. Ale už to není tolik o kartografii jako spíš o matematických modelech. Najali jsme na to čtyři externí pracovníky, získali jsme i dotaci na inovace a snažíme se jít pomalu dopředu,“ řekl ČTK Kršák na brněnských veletrzích cestovního ruchu Regiontour a Go.

Přesun na tablety

Prodeje se stále propadají. „Největší pokles přišel s nástupem krize. Zkombinovala se totiž s masivním nástupem map na internetu a s GPS. Tehdy jsme klesali o 20 až 30 procent ročně, teď je to pravidelně kolem deseti procent. Ještě větší pokles zaznamenaly plány měst a automapy, teď klesají kolem 30 až 40 procent ročně,“ podotkl Kršák.

V roce 2007 vykázala jeho společnost výkony okolo 65 milionů korun, v roce 2010 už jen 39 milionů a dále klesají. „Myslím si, že mladá generace bude mapy využívat minimálně. Při turistice si lidi ještě rádi mapou otevřou a vidí souvislosti, ale na tabletech už je vidět poměrně velké území a za chvíli budou třeba ohebné a ještě lehčí,“ předpovídá Kršák.

České mapy jsou nejlepší

Pro nápady chodí i do zahraničí, i tak už se prý vyčerpal. Navíc upozornil na to, že ač sleduje světovou konkurenci, mají Češi mapy pro turistiku nejlepší a nejpropracovanější.

Zatímco ve druhé polovině 90. let a ještě po roce 2000 čelili vydavatelé turistických map silné konkurenci, dnes má SHOCart v kategorii cykloturistických map téměř dominantní postavení. Pro pěší turisty zůstaly na trhu ještě mapy vydávané Klubem českých turistů (KČT). Oba vydavatelé však mají společného distributora.

Průkopníci v cyklomapách
V cyklomapách získalo vydavatelství SHOCart v 90. letech náskok. „Začali jsme je vydávat, když ještě téměř neexistovalo značení v terénu. Navrhovali jsme trasy nad mapou, posílali lidi do terénu. Spolupracovali jsme s různými kluby, s orientačními běžci, oslovili jsme klientelu, jak by měla cyklomapa vypadat. Díky tomu jsme získali velké know-how,“ přiblížil dřívější období jednatel firmy Karel Kršák. Proti minulosti se zvýšil tlak na aktuálnost. Na internetu proto mapy aktualizuje každý měsíc a tiskne se prakticky on-line, zatímco dříve uplynuly od uzávěrky k vydání mapy i čtyři měsíce. Tatáž mapa se dnes tiskne častěji a v menším nákladu.

„V pěší turistice měl KČT po revoluci náskok díky podkladům z vojenských map. My jsme nastoupili několik let po nich a zatím jsou pořád před námi. Obsah je však prakticky stejný a lidé kupují mapy spíše ze zvyku. V době konkurenčního boje se totiž všichni snažili do map nacpat všechno,“ vysvětlil Kršák.

Kromě prodeje map se vydavateli snížily i tržby za prodej dat pro reklamní mapy či letáky, stejně tak se snížila marže. „Zatímco dřív jsme měli z této činnosti polovinu tržeb, dnes čtvrtinu. Jsem překvapený, že prodej map ještě vůbec funguje,“ podotkl vydavatel.

Kartografická nostalgie