Svinovská Vaňkovka na dohled

Největší letošní investicí města je rekonstrukce Svinovských mostů. Největší dopravní uzel v Ostravě se zásadně změní.

Vystoupit na svinovském zmodernizovaném nádraží je o to příjemnější, oč je nepříjemnější dojít potom na tramvaj či na autobus. Nevábnými průchody Svinovských mostů proudí denně čtyřicet tisíc lidí. Svinovské mosty a jejich okolí jsou špinavé a popsané vulgárními nápisy. Kupodivu stále fungují dva výtahy, které špatně se pohybující cestující dopraví alespoň k tramvajím. „Ty výtahy jsou jako dvacet let nečištěný záchod. Nerad bych v nich zůstal viset,“ popisuje stav těchto zařízení ostravský architekt Václav Filander. Podobně hovoří i Jakub Švrček z odboru ekonomického rozvoje ostravského magistrátu. „Byl jsem se tam několikrát podívat a divil se, jak moc jsou ty výtahy využívány. Při pohledu na kabinku je jasné, že se v nich už událo ledacos,“ konstatuje Švrček.
A v líčení neradostného stavu lze pokračovat. Takzvané plato – chodník vedoucí od nádraží k zastávkám, není nijak zastrašen. Podle projektů ze 70.let sice plato zastřešeno být mělo, ale nikdy se to jaksi nepovedlo. Svinovské nádraží používá mnohem více pasažérů než Hlavní nádraží v Přívoze. Po vystoupení z vlaku a ujití pár kroků tak na ně jedna velká těžká a špinavá deprese.
„Jezdím tady denně za prací z Opavy. Vím že se mosty mají opravovat a je to jenom dobře. Vypadá to tady fakt děsně,“ svěřuje se pětačtyřicetiletý Opavan Karel Lacný. Jakub Švrček, manažer celého projektu, říká, že městské veřejné zakázky na přestavbu mostu se už rozbíhají. „Předpokládáme, že stavební úpravy začnou v červnu,“ upřesňuje Švrček.

Havarijní stav

Důvod rozsáhlé přestavby není je v tom, že svinovské mosty vypadají po třech desítkách let od otevření odpudivě. „Málokdo to ví, ale most je takřka v havarijním stavu. Některé části jsou napadené korozí,“ vysvětluje Švrček. O katastrofálním stavu současných mostů hovoří i ostravský architekt Václav Filandr. „Stavebně i morálně mosty nevyhovují. A nevyhovují už ani stavebnímu zákonu. Handicapování nebo matky s kočárky se často nemají jak na most vůbec dostat,“ konstatuje Filandr. Architekt Filandr je autorem několika studií, jak by měl most v budoucnu vypadat. A nejenom most. V místech, kde je dnešní plato, vyroste nákupní galerie a administrativní budova. „Lidé z nádraží přejdou suchou nohou přímo k mostům, nebo se mohou projít obchody,“ popisuje Flandr. Obchodní galerii hodlá mezi nádražím a mosty vybudovat soukromá společnost Svinov centrum. Stavět bude na pozemcích, které dříve koupila od Českých drah. Nějak podobně jako plánovaná galerie funguje brněnská Vaňkovka, která spojuje vlakové a autobusové nádraží, obdobně se také změnilo i dříve tak zašpiněné pražské Hlavní nádraží.
Václav Filandr je autorem přestavby budovy svinovského nádraží. Za tu získal různá odborná ocenění a přestavba se také líbí lidem. „Svinovské mosty by měly být přestavěny právě v podobném duchu. Hodně světla, aby bylo všude vidět,“ upřesňuje Filandr.

Bezpečí o půlnoci

Výsledkem přestavby budou moderní prosklené prostory, kde se i ti méně pohybliví dostanou díky čtyřem výtahům pohodlně k autobusům a tramvajím. Přibudou i eskalátory. „Vše mají hlídat detailní kamenovaný systém. Celý prostor bude maximálně přehledný. Proto ty skleněné konstrukce. Má tu být také bezpečno. A to v osm hodin ráno stejně jako o půlnoci,“ popisuje detaily Švrček.
Cena za opravu a úpravu mostů a jejich okolí nebude nízká. Odhaduje se na osm set miliónů korun. Město zaplatí šest set osmnáct miliónů, kraj milionů sto osmdesát dva. Ovšem celá velká akce zatíží městskou pokladnu méně, než by se mohlo na první pohled zdát. Dotace z Regionálního operačního programu Evropské unie vyšplhají na pět set šedesát osm miliónů korun. Je to druhá taková největší dotace ve městě. Ještě vyšší byla jen na stavbu Integrovaného bezpečnostního centra nedaleko městské nemocnice.

Březen 2012

Vše hotovo má být podle plánů ostravského magistrátu někdy v březnu roku 2012. Do té doby čekají nelehké chvíle nejen cestující, ale i pro motoristy, kteří budou přes most přejíždět. Otevřena bude vždy jen polovina mostu. Denně v obou směrech projede osmačtyřicet tisíc aut, přitom vždy jeden směr je koncipován jen na třicet tisíc aut. „Těch dalších osmnáct tisíc aut může dělat problém,“ uvědomuje si Švrček. Řidičům se nabízí objížďka kritického místa po Rudné a po nové dálnici.