Uber v Praze spustil spolujízdu. Služba je zřejmě protizákonná, říká úřad

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Blazek

Americká společnost Uber zabývající se zprostředkováním alternativní taxislužby spustila v Praze novou službu uberPop. Tu společnost oficiálně označuje jako spolujízdu, má ale rysy klasické taxikařiny. Cestující při využití této mobilní aplikace zaplatí dvacetikorunovou nástupní sazbu, dále deset korun za kilometr jízdy a čtyři koruny za minutu jízdy nebo čekání. Podle ministerstva dopravy ale služba pravděpodobně odporuje tuzemským předpisům.

Společnost v Česku podniká od léta, kdy zavedla smluvní přepravu limuzínami. „Praha je ideálním místem pro spuštění pilotu uberPop, protože patří mezi města s nejhustěji zalidněným centrem,“ uvedla v tiskové zprávě společnost. V Praze a v jejím okolí podle ní existuje milion vozidel, která jejich majitelé využívají v průměru jednu hodinu denně a zbytek času bezúčelně stojí.

Problémem podle ministerstva dopravy je to, že Uber hodlá pro přepravu využívat soukromá vozidla, řidičem se podle společnosti může stát každý, komu je alespoň 21 let, má řidičský průkaz a čistý trestní rejstřík.

Princip služby, jak jej prezentuje Uber, neodpovídá podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka představě o spolujízdě a naopak jde zřejmě o výdělečnou činnost a jako taková by měla podléhat živnostenskému zákonu a zákonu o taxislužbě. Zároveň ale upozornil, že úřad má dosud k dispozici pouze informace z médií.

„Stanovení ceny za kilometr na deset korun nicméně výrazně převyšuje náklady na provoz vozidla, které se obvykle pohybují mezi dvěma až třemi korunami na kilometr a které spolucestující při spolujízdě platí,“ doplnil Novák.

Spolujízdou se zabývá také Jízdomat

Spolujízdou se v Česku dlouhodobě zabývá společnost Jízdomat, která mezi sdílením jízd a podnikáním Uberu vidí zásadní rozdíly. „Rozdíl mezi řidiči uberu a řidiči na Jízdomatu je ten, že řidiči Uberu už z podstaty plánují a chtějí vydělat peníze. Vyjedou na cestu až poté, co obdrží objednávku na cestu, a za tu si nechají zaplatit,“ řekla zástupkyně Jízdomatu Martina Čmielová.

U Jízdomatu řidiči požadují částku pokrývající náklady na pohonné hmoty a peníze od spolucestujících vybírají zpravidla přímo ve vozidle, za což si zprostředkovatel neúčtuje žádnou provizi. Uber naopak vybírá za zprostředkování dvacetiprocentní provizi a veškeré finanční toky procházejí mobilní aplikací společnosti.

Zásadní rozdíly podle Čmielové jsou rovněž v oblasti, kde obě společnosti spolujízdu provozují. Zatímco Uber hodlá podnikat v Praze, většina vypsaných spolujízd u Jízdomatu je určena pro delší meziměstské trasy. Stávají se tak z hlediska využití spíše konkurencí autobusů nebo vlaků. Uber oproti tomu ze své podstaty nahrazuje spíše taxi, doplnila mluvčí.

Čekají se protesty taxikářů

Právě od taxikářů je možné očekávat největší protesty proti nově spuštěné službě. Taxikáři proti jejímu zavedení protestovali už v řadě evropských měst a obviňovali řidiče jezdící pro Uber z nekalé konkurence. Bez problémů se neobešla ani původní služba, kterou Uber v Praze provozuje od srpna. Kvůli ní už magistrát postihl dva řidiče Uberu za to, že jeli v neoznačeném vozidle bez taxametru a bez předem uzavřené písemné smlouvy, která je v takovýchto případech vyžadována.