Úspěšný relikt NDR. Značka Multicar stále žije, podívejte se | E15.cz

Úspěšný relikt NDR. Značka Multicar stále žije, podívejte se

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Značka Multicar se zrodila v padesátých letech dvacátého století a na rozdíl od všech ostatních východoněmeckých automobilových značek úspěšně přežila až do jednadvacátého století. Dnes ji zastupují tři modelové řady. Prohlédněte si fotogalerii.

Multicar se zrodil v padesátých letech dvacátého století jako malý užitkový vozík se vznětovým jednoválcem, který měl sloužit především k vnitřní dopravě v továrnách. V následujících letech však rostl a přes dvouválec se dostal ke čtyřválcovým motorům a od šedesátých let dvacátého století představuje malý nákladní automobil. 

Dodnes nejpopulárnější modelovou řadou je M 25 z let 1978 až 1992, která má na svém kontě více než 100 000 vyrobených vozidel. Tento model, jehož výroba skončila v první polovině devadesátých let dvacátého století, se navíc nestal posledním zástupcem značky, tak jako tomu bylo v té době u ostatních zástupců východoněmeckých automobilek. 

Multicar se na rozdíl od značek Wartburg, Trabant, Robur, Barkas a řady dalších rozvíjel. V roce 1991 byl totiž státní podnik privatizován a jeho vedení se úspěšně ujal Manfred Windus, bývalý ředitel divize zásobování, který byl díky svému stylu vedení jmenován manažerem roku 1993.

Dopravní podnik vymění letité vozy lanovky na Petřín

Bouřlivým posledním desetiletím dvacátého století projel Multicar díky modelové řadě M 26, jejíž výroba probíhala v letech 1992 až 2010. Zároveň se přitom v roce 1998 stal součástí společnosti Hako-Werke GmbH, výrobce čistící a komunální techniky. Díky tomu pak byly pod značku Multicar nabízeny i některé stroje z produkce nového mateřského podniku. 

Pod křídly společnosti Hako-Werke GmbH, proměněné v roce 2012 v Hako GmbH, v současnosti reprezentují značku Multicar na evropském trhu tři modelové řady, které nesou označení M27 Compact, M29 a M31.

Multicar M27 Compact i přes aktuálně nejnižší číselné označení mezi modelovými řadami své značky nepředstavuje jejího nejmenšího zástupce, ale naopak je lze z pohledu rozměrů zařadit do středu nabídky. 

Dakarská rallye končí v Jižní Americe, přesouvá se na Blízký východ

Kompaktní užitkové vozidlo s rozvorem náprav 2450 mm využívá ke svému pohonu přeplňovaný vznětový čtyřválec značky Volkswagen, který z objemu 2,0 l poskytuje nejvyšší výkon 55 kW a točivý moment 240 N.m. S motorem spolupracuje pětistupňová manuální převodovka a M27 Compact může dosahovat rychlosti až 80 km/h. Volit lze z provedení 4x2 nebo 4x4. Standardem je zde posilovač řízení i ABS. 

Multicar M27 Compact může být vybaven klimatizací a v provedení s celkovou hmotností do 3,5 tuny lze za jeho volant usednout s řidičským oprávněním skupiny B. V nabídce značky ovšem figuruje i verze s celkovou hmotností do 4,5 tuny. S ohledem na trojici montážních bodů a možnost osazení vlastním hydraulickým systémem může být M27 Compact využíván pro čištění a údržbu komunikací, likvidaci odpadů, péči o zeleň a řadu dalších aplikací.

Celý článek si můžete přečíst na Auto.cz >>>

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!