V Japonsku otevřeli hotel obsluhovaný roboty
Vše začíná už u vchodu s touto androidní recepční, které u sousedního pultu asistuje robotický dinosaurus a francouzský robot Nao. Zdá se, že je to hotel budoucnosti, ale není tomu tak docela. Jen těžko můžete zapříst rozhovor s roboty, který nasměrovávají hosty k dotekové obrazovce, aby se tu zaregistrovali.
„Nao tu zajišťuje originální přivítání a podává informace. Říká: 'Buďte u nás vítáni. Můžete se zaregistrovat' a informuje vás o tom, v kolik hodin se podává snídaně,“ vysvětluje Aurore Chiquotová z francouzské společnosti Aldebaran, která tyto malé humanoidní roboty prodává. Přiznává, že to je zatím poněkud primitivní, ale je to jen první etapa, ujišťuje.
V hotelu Henn-na ve městě Sasebo na jihu Japonska tvoří většinu personálu roboti |
„Nejprve budeme sledovat reakce hostů, abychom zjistili, co by bylo možné ještě zdokonalit. Je to způsob, jak si ohmatáváme terén. Bude například možné konverzovat s Naem, který to už umí,“ říká Aurore Chiquotová.
Mezi dalším robotickým personálem hotelu vyniká také nosič zavazadel, který vám odnese kufry do jednoho ze 72 pokojů. Malý robot s dětskými rysy pojmenovaný Tuly na požádání rozsvěcí a zhasíná světla - v hotelu nejsou vypínače. Umí také odpovídat na jednoduché otázky, týkající se například počasí.
V hotelu Henn-na ve městě Sasebo na jihu Japonska tvoří většinu personálu roboti |
U vstupu do budovy vykonává služby šatny a trezoru veliká mechanická paže. Do malých boxů ukládá předměty, které jí hosté svěří.
Zdá se, že hotel má být především další atrakcí v zábavním parku. Avšak jeho ředitel Hideo Sawada ujišťuje, že cílem není jen bavit zákazníky a předvádět nejrůznější roboty vybavené novými dovednostmi.
„Chceme předvést novinky a zároveň udělat něco v době, kdy rostou ceny v hotelích,“ prohlašuje. Jedna noc zde stojí kolem v přepočtu 1700 Kč. Roboti totiž nevyžadují mzdu ani dovolenou a dají se využívat čtyřiadvacet hodin denně, všech sedm dní v týdnu. Nahrazují zaměstnance. Avšak v Japonsku je mimořádně nízká nezaměstnanost: jen 3,3 procenta.
Roboti v tomto hotelu ovšem nejsou ještě tak dokonalí, aby mohli lidi zcela nahradit. Například se dosud nedaří naučit je stlát postele. Rovněž bezpečnostní kamery sledují zaměstnanci z masa a krve a ujišťují se, že nenastal žádný incident. Či že by si chtěl nějaký host některého robota odnést.