V mailech je nejméně špíny za dekádu. Ze spamerů se stali „přátelé“

spam

spam

Každý den plná emailová schránka nevyžádané pošty? Naštěstí pro adresáty se stává tato situace minulostí. Alespoň podle softwarové firmy Symantec, jejíž studie tvrdí, že spamu bylo letos zatím rozesláno nejméně za posledních deset let. Zatímco na vrcholu éry nevyžádané pošty, v letech 2008 až 2010, připadalo na každý „vyžádaný“ mail devět spamů, letos podíl nechtěné pošty poprvé od roku 2005 klesl na méně jak polovinu.

„Podíl nevyžádané pošty bude v důsledku slábnoucí aktivity robotů i nadále klesat,“ soudí manažer Symantecu Kevin Haley. Největší botnety, tedy automaticky fungující roboti rozesílající během pár sekund milióny spamů, byly odhaleny a odpojeny a noví hráči se zatím o dosažení dřívější síly známých jmen pokouší jen marně. Nejznámější, dnes už nefungující botnety, jako Waledac nebo Mariposa, dokázaly denně generovat i půldruhé miliardy spamů.

Méně špíny v emailových schránkách ale neznamená, že by programátoři na té špatné straně barikády pověsili své řemeslo na hřebík. Jak zdůrazňuje studie Symantecu, zájem spamerů se nyní přesměroval na sociální sítě, kde se nevyžádané nabídky setkávají s mnohem lepší odezvou než v mailech. Na rozdíl od mailů se tu zároveň podvodníkům dělá práce snadněji. Princip „sociálního“ spamu totiž tkví ve falešných doporučeních přátel. „Tragikomika nevyžádaných nabídek na sociálních sítích je v tom, že účastníci se v nekonečném cyklu spamují navzájem,“ dodává Hayes.