V Paříži láká zmrzlina nejrůznějších podob
Milovníci zmrzliny mají letos v létě velký výběr mezi produkty velkých značek a domácími výrobky tradičních drobných zmrzlinářů. Stoupenci nových metod neváhají a usazují se v ulicích francouzské metropole.
Kotouče dýmu stoupají z misek umístěných na osvětleném pultu Nitrogénie, který se otevřel před dvěma měsíci nedaleko Centre Pompidou. Tekutý dusík o minus 196 stupních Celsia mrazí hmotu, aby se z ní stala zmrzlina bez krystalů.
„Když lidé vidí kouř, myslí si, že používáme chemii. Snažíme se jim vysvětlit, že vyrábíme jen z čerstvých surovin,“ vysvětluje David Musset, který si recept přivezl z Austrálie.
Nitrogénie spoléhá na originální recepty, v nichž se pojí čerstvé suroviny s jistou dávkou umění. |
Tato kuchařská technika existuje už hodně let, ale používala se především v prestižních podnicích.
Quentin Bourdonnay, který si otevřel iceRoll počátkem loňského roku, rovněž nalezl inspiraci na druhé straně planety, v Thajsku. Ve svém krámku v historické čtvrti Marais nabízí od května domácí zmrzlinu rolovanou jako cigareta.
Zmrzlinovou hmotu pokládá na kovovou desku, která se podobá plotně na pečení palačinek, ovšem s jedním rozdílem: mrazí. Prodavač přidá omáčku a ovoce podle přání zákazníka. Vše mixuje s pomocí špachtle a vytváří malé rolády.
Nitrogénie spoléhá na originální recepty, v nichž se pojí čerstvé suroviny s jistou dávkou umění. |
Oba podnikatelé sázejí i na teatrální stránku přípravy. „Lidi to přitahuje, když vidí, jak se zmrzlina vyrábí,“ tvrdí Quentin Bourdonnay. IceRoll nyní zakládá pobočky v zahraničí v zemích, kde je jiné klima než ve Francii, aby si zajistil celoroční odbyt.
Podobně jako Nitrogénie si i tato mladá společnost začíná shromažďovat své věrné na sociálních sítích, kde se sdílejí fotografie mražených dezertů. Avšak prezentace produktů originálním způsobem není výsadou pouze nováčků.
Nitrogénie spoléhá na originální recepty, v nichž se pojí čerstvé suroviny s jistou dávkou umění. |
„My pracujeme se špachtlí a podáváme zmrzlinu v podobě květin,“ říká Paolo Benassi, spoluzakladatel Amorina, jehož první prodejna italské zmrzliny se otevřela na ostrově Saint-Louis. Od svých počátků v roce 2002 tato firma používá techniku umožňující zákazníkovi, aby si zvolil neomezené množství vůní.
A co tradiční kuličky zmrzliny? Ty lákají stejně jako dříve.
„Naším hlavním způsobem, jak získávat zákazníky, je dělat dobrou zmrzlinu. Nejlepší metodou je šeptanda,“ prohlašuje Muriel Delpuechová, majitelka firmy Berthillon a vnučka jejího slavného zakladatele Raymonda Berthillona, který zemřel v roce 2014. Před jejich obchodem na ostrově Saint-Louis stojí stále fronty turistů.
Nitrogénie spoléhá na originální recepty, v nichž se pojí čerstvé suroviny s jistou dávkou umění. |
Staří výrobci zmrzliny tvrdí, že příchod nové konkurence je přínosem, neboť to zvyšuje zájem o výrobek a zviditelňuje to tento sektor.
Francouzi snědí méně zmrzliny než činí průměr v Evropské unii: ročně spotřebují asi šest litrů této pochoutky, zatímco evropský průměr je 6,8 litru.
Domácí zmrzlina představuje jen malou část trhu. Celkový obrat v jejím prodeji je těžké odhadnout, protože sektor je značně roztříštěný.