Vědci dokázali přenést energii vzduchem, technologie má potenciál u elektromobilů

Video placeholde
nabíjecí stanice pro elektromobily
Zájem roste. Letos má v Česku jezdit až tisíc elektromobilů
Elektromobil
Elektromobil Tesla
Elektromobil
5
Fotogalerie

Odborníci z univerzity ve Stanfordu navázali na práci svých kolegů z institutu MIT a podařilo se jim bezdrátově přenést energii na vzdálenost až jednoho metru, a to během pohybu. Přestože k dobíjení elektromobilů samozřejmě vede ještě dlouhá cesta, jejich experiment přinejmenším dokazuje, že je něco takového vůbec možné.

Před deseti lety inženýři z MIT vyvinuli technologii, která jim s přibližně 40 procentní účinností umožnila přenést přibližně 60 wattů na stacionární objekt vzdálený dva metry. Pokud se však objekt pohybuje (nebo je v nesprávném úhlu), nastává problém. Abyste ho vyřešili, potřebujete další systém, který sám o sobě vyžaduje napájení.

V tomto konkrétním případě se jednalo o běžně dostupný napěťový zesilovač a zpětnovazební odpor, kteréžto prvky automaticky nastavují napětí na základě odezvy získané z přijímacího obvodu. 

„Přidání zesilovače a odporu umožňuje velmi efektivní přenos energie na škále jednoho metru a to navzdory měnící se orientaci přijímací cívky,“ uvedl vedoucí výzkumný pracovník Sid Assawaworrarit. „To eliminuje potřebu automatického a kontinuálního ladění jakéhokoli aspektu obvodů.“

Podívejte se, jak funguje autopilot v elektromobilu Tesla:

Video placeholde
Podívejte se, jak funguje autopilot v automobilu Tesla • Tesla

Při prezentaci se pracovalo s daleko menším výkonem než poskytuje automobil, dálkově napájena byla světelná LED. Bez výše zmíněného ladění a mechanismů zpětné vazby by se jas pohybující se LED diody zmenšoval. Takto ale zůstával konzistentní. Je to triviální princip, který by mohlo být možné bez enormních nákladů aplikovat i na vyšší výkon. 

Netřeba asi dodávat, že technologie mobilního bezdrátového dobíjení by měla celou řadu aplikací. „Mohli bychom přehodnotit nejen způsob, jakým dodáváme elektřinu do našich automobilů, ale třeba i do menších zařízení nošených na těle či přímo v těle,“ komentoval to další člen týmu Shanhui Fan.