Velkou cenu Singapuru vyhrál Vettel, Hamilton nedojel

Po startu vedl pole závodníků Lewis Hamilton

Po startu vedl pole závodníků Lewis Hamilton Zdroj: profimedia.cz

Letošní závod v Singapuru byl opět velmi dlouhý a zároveň plný zajímavý podívané, nervydrásajících soubojů i karambolů.

Singapur můžeme směle označit za asijské Monako. Rovněž se jedná o bohatý ministát a stejně tak se zde konají závody formule 1. Velká cena konaná v přístavu Marina Bay má ovšem něco, co jinde nenajdeme. Celý závod se totiž jede pod umělým osvětlením. Technicky nejvyspělejší závodní vozy se světly velkoměsta v pozadí vytváří naprosto unikátní atmosféru. Je to ovšem rovněž podnik, který patří k fyzicky nejnáročnějším v sezoně – může za to vysoká vlhkost a teplota vzduchu, i délka závodu, která se dramaticky blíží dvouhodinovému limitu.

Zdejší pomalá a klikatá trať ve včerejší kvalifikaci nejlépe sedla Lewisovi Hamiltonovi, který tak získal svou čtyřiadvacátou pole position v kariéře. A povedlo se mu to s výrazným náskokem, druhý nejrychlejší Pastor Maldonado ztrácel téměř půlsekundu. Druhá řada patřila Vettelovi, jenž byl společně s Hamiltonem považován za hlavního favorita závodu. Vedle něho startoval Jenson Button. Fernandovi Alonsovi patřila obligátní pátá pozice, do třetí řady ho doprovodil Paul di Resta. Zbytek startovní první desítky měl složení Mark Webber, Romain Grosjean, Michael Schumacher a Nico Rosberg.

Hamilton si pohlídal start...

Lewis Hamilton před závodem označil start za naprosto klíčový okamžik závodu. Předjíždění totiž v Singapuru není ani zdaleka tak snadné jako ve Spa a na Monze a sebemenší chyba při pokusu o vylepšení pozice může být potrestána polibkem zdi lemující trať. Velkou roli měla hrát také zvolená strategie. Rozdíly mezi oběma směsmi pneumatik jsou ohromné – superměkká směs je až o 1,5 sekundy na kolo rychlejší než měkká. Šéf motorsportu Pirelli Paul Hembery předeslal, že očekává dvě či tři zastávky v boxech.

Start proběhl bez jakýchkoliv incidentů. Lewis Hamilton si pohlídal první místo, naopak Pastor Maldonado zřejmě chtěl prokázat, že se uklidnil, a byl až příliš opatrný, načež se propadl až na čtvrté místo, tedy za Vettela a Buttona. Za Venezuelanem se po prvním kole pohybovali Alonso, di Resta, Webber, Grosjean, Rosberg a Schumacher. Vitalij Petrov si poškodil přední křídlo svého monopostu a musel do boxů pro nové, čímž spadl na beznadějně poslední místo. Velmi brzy musel do boxů také Felipe Massa, kterému se i letos v Singapuru lepila smůla na kola.

Fernando Alonso si jede pro třetí místo ve Velké ceni Singapuru, udržel si i vedení v celém šampionátuFernando Alonso si jede pro třetí místo ve Velké ceni Singapuru, udržel si i vedení v celém šampionátu | profimedia.cz

Hamilton s Vettelem se brzy utrhli pronásledovatelům a jeli si vlastní závod. První série zastávek v boxech přišla už po devíti kolech, započal ji Mark Webber. V desátém kole ovšem Vettel výrazně zpomaloval, což umožnilo Jensonu Buttonovi se dotáhnout. Vettelovy pneumatiky už byly zřejmě na konci své životnosti, a tak pilot Red Bullu nedlouho poté zamířil pro čerstvou sadu. V několika kolech za sebou se v pitlane ukázala většina špičky pole.

Hamiltona a Vettela po přezutí na trati dělil Kimi Räikkönen, který na svůj pitstop teprve čekal. Vettelovi nezbylo nic jiného než pilota Lotusu předjet, aby se mohl pokusit svého hlavního soupeře chytit. Ve čtvrtině závodu byla situace na čele obdobná jako na začátku, poměrně s přehledem vedla dvojice Hamilton-Vettel. Třetí byl Button, čtvrtý a pátý po předjetí Hülkenberga Maldonado s Alonsem.

...do cíle se ale nepodíval

23. kolo přineslo neuvěřitelnou sportovní tragédii – Vedoucí muž závodu Lewis Hamilton mohl jen bezmocně kroutit hlavou, zatímco mu jeho mclaren vypověděl službu. Podle všeho se jednalo o poruchu převodovky. Vettel tak bez větší námahy převzal vedení. Jeho kolega Mark Webber započal i druhou sérii zastávek. Po něm byli v boxech i Maldonado s Alonsem. Ferrari zvládlo výměnu o něco lépe, a tak se Španěl na trať vrátil velmi těsně za Venezuelanem.

Snad by to ani nebyla Velká cena Singapuru, kdyby se na trať nepodíval safety car. Zasloužil se o to Narajn Kartykejan, který ulomil zadní kolo svého vozu a stal se tak druhým odstupujícím. Řada jezdců zpomalovacího vozu využila k zastávce v boxech, včetně Vettela s Buttonem. Maldonado byl pro nové pneumatiky z neznámých důvodů podruhé. Několik okamžiků poté se ukázalo, že jeho williams trpí poruchou převodovky. Maldonadovi nezbylo nic jiného než poslechnout nařízení týmu a z velice nadějně rozjetého závodu odstoupit. Naopak velmi mohl vydělat Kimi Räikkönen, který byl v boxech těsně před Kartykejanovou nehodou.

Hamilton musel odstoupit z první pozice kvůli poruše převodovkyHamilton musel odstoupit z první pozice kvůli poruše převodovky | profimedia.cz

Při restartu závodu ve 38. kole bylo pořadí Vettel, Button, Alonso, di Resta, Hülkenberg, Webber, Pérez, Rosberg. Webber se po vyvěšení zelených vlajek po pěkném souboji prokousal před Hülkenberga. Dlouho se ovšem nezávodilo, neboť pouhý moment poté se Schumacher dostal do velké kolize s Jeanem-Ericem Vergnem z Toro Rosso. Na trati se opět objevil zpomalovací vůz Mercedes-Benz SLS s Berndem Mayländerem za volantem. V boxech bylo rázem opět pěkně rušno. Souběžně s odstoupením Vitalije Petrova (který se po pár kolech na trať vrátil sbírat cenná data) byla zveřejněna informace, že kolize Schumachera s Vergnem bude posuzována po závodě.

Další restart přišel v kole číslo 42. Neskutečným způsobem se Felipe Massa jedoucí na superměkkých pneumatikách dostal před Bruna Sennu a posunul se na deváté místo. S rychlejšími pneumatikami byl Massa jako politý živou vodou a už výrazně hladčeji se prosmýkl kolem Ricciarda. Na pozicích mimo první desítku docházelo k divokým soubojům, o části předních křídel přišli oba piloti Sauberu. Doplatil na to Hülkenberg, kterého postihl defekt pneumatiky.

Žluté fáze zapříčinily, že nebylo možné odjet všechna plánována kola závodu, a tak o cíli rozhodl časový limit. V posledních minutách před koncem bylo živo hlavně na hranici bodovaných a nebodovaných příček. O vzruch se tam staral hlavně Mark Webber. Jeho týmový parťák s LED diodami na helmě mezitím spokojeně blikal na prvním místě. V posledních vteřinách se ze závodu poroučel Bruno Senna, kterého stejně jako Maldonada zradil vůz.

Sebastian Vettel si neohroženě dojel pro vítězství, druhý dojel Jenson Button a svůj výsledek z Monzy zopakoval Fernando Alonso. Zbytek bodů si rozdělili Paul di Resta, Nico Rosberg, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean, Felipe Massa, Daniel Ricciardo a Mark Webber. V čele šampionátu zůstává Fernando Alonso s devětadvacetibodovým náskokem na Sebastiana Vettela. Příštím závodem bude Velká cena Japonska, která je naplánována na 7. října 2012.