Vražedná konkurence

Pardubické letiště bude mít konkurenci, která může ohrozit jeho budoucnost. Nedaleký Hradec totiž chce, aby se na dovolenou mohlo létat i z jeho letiště.

Už patnáct let mohou lidé při letecké cestě na dovolenou nebo za pracovními povinnostmi využít služeb pardubického letiště. Jenom za prvních deset měsíců letošního roku zde odbavili 50 tisíc cestujících a téměř tisíc letadel. Počet po dvou letech propadu opět roste a majitel město Pardubice plánuje do rozvoje investovat další stovky milionů korun.
„V příštím roce chceme použít částku téměř 290 milionů korun, která na letiště směřuje z dotace Evropské unie. Získáme tím moderní zázemí. Poslední stavbou, kterou nám bude zbývat postavit, bude moderní terminál,“ říká Jan Andrlík, ředitel společnosti EBA, která civilní část letiště provozuje.
Jenže rozlet nejvýznamnějšího mezinárodního letiště v okruhu sta kilometrů mohou do kolen srazit plány sousedního Hradce. Tamní letiště se totiž připravuje na to, aby zde mohly přistávat charterové lety.
„Testujeme připravenost pozemního personálu, dráhu s novým značením a před dvěma týdny zde nejběžnější stroj na leteckých linkách Boeing 737 zkoušel přistání i vzlet z hlavní ranveje. Posádka testovala všechny možnosti přiblížení k letišti a pokud vím, tak piloti byli spokojení. Letiště chceme víc rozlétat do dvou let,“ plánuje ředitel společnosti Letecké služby Roman Zindulka. Za dva roky by tak pouhých 25 kilometrů od sebe mohly stát letiště, které budou nabízet stejné typy služeb. V Pardubicích tato snaha tvrdě narazila. „Je to naprosto zbytečné. My taky nechceme konkurovat Ruzyni. Upozorňoval jsem vedení Hradce, ať si uvědomí všechny souvislosti. Stát musí jasně říct, že dvě mezinárodní letiště dvacet kilometrů od sebe je nesmysl. Konkurence by totiž nakonec zlikvidovala obě. Ekonomicky to nemůže fungovat,“ tvrdí primátor Pardubic Jaroslav Deml. Za 15 let se do rozvoje pardubického letiště investovaly stovky milionů korun a na jeho výsadním regionálním postavení se shodli i hejtmani Pardubického, Královéhradeckého a Libereckého kraje. „Naše letiště má samo o sobě dost práce, aby se udrželo v nějakém vyrovnaném rozpočtu. Pokud by to Hradec opravdu dobudoval, tak by si obě konkurovaly a umíraly hlady, protože by se neuživily. Pro obě letiště by to vzhledem ke konkurenci byla vražedná záležitost,“ dodává Jan Andrlík.