Vylepšená li-ion baterie se nabije za 6 minut a má abnormální životnost
Toshiba ukázala prototyp baterie, který má neuvěřitelné vlastnosti. Po 5000 nabíjecích cyklech si uchová 90 % kapacity a rychle se nabíjí i v -10 °C.
Toshiba předvedla novou generaci SCiB lithium-iontových baterií, které vydrží pro dnešní dobu nezvykle kruté zacházení a jejich rychlosti nabíjení se zdají dnešní optikou jako sci-fi.
Klíčem úspěchu je použití lithiové anody spolu s katodou tvořenou oxidy titanu a niobu (TNO), přesněji chemicky Ti2Nb10O29. Použitím této metody lze rovněž zdvojnásobit kapacitu bateriových článků oproti těm, které se používají v moderních Li-ion bateriích.
Důraz na větší kapacity ale nebylo původní zaměření výzkumu. Ten se soustředil zejména na rychlost nabíjení. Nejnovější prototyp baterie s 50 ampérhodinami se plně nabije za bezmála 6 minut.
U rychlé doby nabíjení však jeho přednosti nekončí. Toshiba tvrdí, že prototyp si zachoval 90 % kapacity po 5000 nabíjecích cyklech. To je při každodenním nabíjení necelých 14 let.
Baterie se zároveň dokáže nabíjet i v mínusových teplotách. V nejnižší provozní teplotě -10 stupňů Celsia se ale nabíjí o trochu déle, 10 minut.
Předpokládá se, že by tato technologie mohla mít obrovský dopad zejména na trh elektromobilů, neboť by odpadly nejkritizovanější problémy s automobily „jezdícími na baterii“ spojené – dojezd, snižující se kapacita a pomalé nabíjení u nabíjecích stanic. Nutnost čekat desítky minut, než se baterie nabije, není tak komfortní oproti čerpání paliva u benzínových či dieselových aut.
Každopádně tisková zpráva nezmiňuje jednu poměrně důležitou informaci – konečnou cenu. Uvedení na trh lze předpokládat ve fiskálním roce 2019, tedy nejdříve v říjnu příštího roku.