Glosa Igora Záruby: Evropa na kolejích
Není pravda, že je EU jednotná. Není pravda, že si její členové vedou stejně dobře. A není pravda, že si vícerychlostní Evropu vymysleli politici právě teď. I tak se dá otevřít téma, jak se dívá část unie na éru po brexitu. Ale popořádku.
Pojem vícerychlostní Evropa se skloňoval zejména za Nečasovy vlády, kdy se kontinent dohodl na smlouvě o rozpočtové stabilitě. Nepřipojila se Británie a Česko. Tehdy šlo o poměr sil 25 ku 2.
Nyní je pořadí v pomyslné vlakové soupravě nejasné. Ví se, že pro Evropu „o více rychlostech“ jsou Francie, Německo, Španělsko a Itálie čili i dvě velké problémové ekonomiky na okraji eurozóny. Což je posun: před pár lety by patřily do druhého sledu právě Řím a Madrid.
Leč doba se změnila a priority jakbysmet. Brexit dá zabrat společné obranné, daňové a sociální politice a s tím se musí unie vypořádat. Beze změny zůstává, že se pouští do sebereflexe pod tlakem okolností. Ne sama od sebe a v době, kdy je na to čas.