Glosa Petra Peška: Naše drahé stavby
Negrelliho viadukt, unikátní železniční most stojící napříč Prahou, bude zanedlouho opět zprovozněn. Jeho rekonstrukce trvala nejen déle, než se čekalo, ale vyšla i dráž.
To není vůbec překvapivé. Zaprvé platí železná zásada, že prakticky každá velká stavba se ve finále prodraží. Nejen u nás, ale i ve světě. Zadruhé viadukt starý 170 let byl zjevně v dezolátním stavu. Kdo šel během jeho rekonstrukce kolem, mohl vidět oblouky ohlodané až na kost a některé rozebrané úplně. Je tedy možné, že v tomto případě byla vyšší cena opravdu namístě.
Předražení, dokonce o několik miliard, se skloňovalo v souvislosti s další pražským infrastrukturním projektem, tunelem Blankou. Tady asi bylo podezření namístě. Důležitější ale je, že tato – taktéž unikátní stavba – nakonec existuje a funguje. Vzhledem k váznoucí dostavbě okruhů kolem Prahy a Brna – o dálniční síti nemluvě – je třeba být vděčný za každý projekt, který neskončí jen sliby či na papíře.