Oprava Negrelliho viaduktu se výrazně prodražila

Takhle probíhaly opravy.

Takhle probíhaly opravy. Zdroj: Jiří Marek

Takhle probíhaly opravy.
Takhle probíhaly opravy.
Takhle probíhaly opravy.
Takhle probíhaly opravy.
Takhle probíhaly opravy.
48
Fotogalerie

Zrekonstruovat ikonickou železniční stavbu Prahy vyšlo stát draho. Konečný účet Správy železnic za opravu Negrelliho viaduktu se vyšplhal na 1,9 miliardy korun.

Zakázku na stavební práce vyhrálo dříve sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers s cenou 1,045 miliardy. Tyto náklady se později navýšily na téměř 1,5 miliardy. Zároveň tak ale narostly i celkové investiční náklady, které dnes SŽ vyčísluje na 1,9 miliardy.

Hlavním důvodem zdražení bylo zjištění, že jsou některé z oblouků viaduktu v horším technickém stavu, než se předpokládalo. To se ukázalo až během rekonstrukce.

„To rekonstrukce technické kulturní památky, která nebyla nikdy opravována, může přinést. Změnily se tak i celkové investiční náklady,“ uvedla tisková mluvčí SŽDC Nela Friebová k mostu, který byl do provozu uveden v roce 1850.

Rozdíl mezi celkovými investičními náklady a náklady na realizaci představuje například příprava projektu, archeologický průzum nebo výkupy pozemků. Téměř jednu miliardu korun coby příspěvek už dříve schválila Evropská unie.

Celkem 1120 metrů dlouhý železniční viadukt – nejdelší ve střední Evropě – je součástí připravované trati na letiště. Pro dopravu se znovu otevře prvního června, jelikož zatěžkávací zkoušky, jenž prověřily spolehlivost nosné konstrukce, dopadly úspěšně.

Opravy započaly v létě roku 2017, původně mělo být hotovo loni na podzim. Díky rekonstrukci budou moci vlaky jezdit po mostě až o polovinu rychleji, tedy šedesátikilometrovou rychlosti, a údajně také tišeji.

Podívejte se, jak opravy probíhaly a na vizualizace, jak má vypadat konečný stav:

Poznámka: Původní verze článku byla upravena, za nepřesnost se redakce E15 omlouvá.