Z Rejžkova deníčku: Vzestup a pád Diega Maradony

Diego Maradona

Diego Maradona Zdroj: AeroFilms

Jako zavilý fotbalový fanoušek jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít úterní pražskou premiéru dokumentu Diego Maradonav kině Světozor při zahájení přehlídky Šary Vary, což jsou ozvěny mezinárodního karlovarského festivalu.

Zárukou kvality je jméno režiséra Asifa Kapadii, v Londýně narozeného syna indických muslimů, který dostal Oscara za portrét předčasně zesnulé zpěvačky Amy Winehouse. Znovu si vybral jeden tragický osud, tentokrát sportovní celebrity. Epické drama s vynikající hudbou Brazilce Antonia Pinta začíná hráčovým trpkým odchodem z Barcelony a příchodem do podceňované Neapole.

Ta díky Maradonovým gólům v krátkém čase dvakrát po sobě vyhraje Serii A a Pohár UEFA a Diego se stává místním Bohem. Až na to, že ho do svých chapadel vtáhne mafiánská Camorra, která hosvede k večírkům s prostitutkami, a hlavně ke kokainu.

Ve filmu zdaleka nejde jeno sestřih úžasných branek. I laik, který se o kopanou vůbec nezajímá, jistě ocení geniální hráčovu techniku a neskutečný boltovský sprint, kterým všem protihráčům utíká.

V pravý čas dojde na připomenutí dětství v nejubožejší čtvrti Buenos Aires. A ovšem také na působení v argentinské reprezentaci včetně provařené „boží ruky“ na mistrovství světa v roce 1986. Nejpikantnější moment nastane o čtyři roky později na šampionátu v Itálii.

Semifinálový zápas se náhodou hraje v Neapoli, kde Diego přispěje k vítězství svých krajanů nad Italy, čímž se u domácích fanoušků navždy odepíše. Stále po něm jdou paparazzi, kteří odhalí, že má nemanželského syna, k němuž se nehlásí.

Nejsmutnější jsou dlouhé záběry nyní obtloustlého exkanonýra, jehož smutná tvář zrcadlí všechny soudní tahanice, roční distanc a neúspěšná odvykací léčení. Ehm, tak kdopak tady natočí podobně drásavý dokument o Tomáši Řepkovi nebo Martinu Feninovi?