Aleš Borovan: Mistrná hra Novy a hloupí politici

Televize Nova

Televize Nova Zdroj: ctk

Kombinace hrozeb arbitráží a slibů podpory filmu ze strany Novy evidentně zafungovala. Poslanci dnes ve třetím čtení nejspíš schválí senátní novelu zákona o České televizi, zákona o provozování televizního vysílání a dalších předpisů. Ta vezme ČT reklamu z prvního programu a z části internetu. Omezené množství inzerce nechá na ČT2 a ČT4. Novela současně stanoví povinné odvody komerčních televizí do fondu kinematografie, dosud plněného reklamními zisky ČT.

Druhý díl změn přijde na podzim, kdy by měl být projednán kinematografický zákon. Fungování reklamního trhu a peníze na film jsou ale jen nejvíce viditelnými sázkami, o něž se hraje. Zkusme pro lepší přehlednost rozklíčovat sedm hlavních zákulisních her spojených s novelou.

Hra první. Nejviditelnější. Hraje se o 500 milionů korun ročně z reklamy na ČT. Ty si po novele z největší části rozdělí Nova a Prima. Pokud Nova slíbila, že do „filmového“ fondu bude platit sto milionů ročně, již při první hře ji čeká hezký výnos.

Hra druhá. Zničení TV Barrandov Tomáše Chrenka. Reklama na TV Barrandov se prodává jen díky provázání s reklamou na ČT. Obě stanice zastupuje Chrenkova firma Media Master. Bez inzerce na ČT barrandovští utřou nos a mohou zavřít krám.

Hra třetí. Zvýšení cen reklamy. Pokud Nově a Primě ubude dvojí konkurence, mohou se agentury těšit na nárůst cen televizní reklamy.

Hra čtvrtá.Peníze Novy pro film. Komerční televize dosud vynakládala na vlastní produkce desítky milionů ročně. Vyschne tento zdroj, když Nova bude platit povinné odvody do fondu?

Hra pátá. Co udělá Time Warner? Není tajemstvím, že za dva roky nejspíš získá většinu v CME (majiteli Novy) kolos Time Warner. Bude ctít závazky, které odkýval současný management Novy?

Hra šestá. O příští volby. Je nápadné, jak velká část poslanců nemá s novelou, která jde na ruku Nově, žádný problém. Premiér Nečas by byl hloupý, kdyby si při schůzce se šéfem Novy neřekl o podporu v dalších volbách.

Hra sedmá. Rozdělení koláče sledovanosti. ČT dosud stavěla na vyprofilování svých programů. Reklama na ČT2 ale znamená, že inzerenti budou tlačit na komerčnější „dvojku“. Naopak „jednička“ bude asi alternativnější. Chaos v dosavadním programingu ČT, to je sladká zpráva pro nováky. Ve všech hrách až na jednu vítězí Nova (Prima se tradičně veze).

Schválení novely tak bude ukázkou mistrné taktiky a síly komerční stanice. Současně se ukazuje, že do převzetí většiny CME obrem Time Warner budou hlavní zisky Novy plynout hlavně z právnických a lobbistických tahů. Angažování právníka Jana Andruška do čela nováckého konglomerátu se ukazuje jako správná volba.