Jan Novotný: Dotace nestačí. Stát musí Volkswagenu se stavbou gigafactory pomoci

Nové logo Volkswagenu

Nové logo Volkswagenu Zdroj: Reuters

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat
Koncern Volkswagen hodlá investovat do elektromobility až třicet miliard eur.
3
Fotogalerie

Bez gigafactory, o jejíž stavbě Volkswagen uvažuje u Plzně, bude Česko chudší. Zemi ujede vlak světových trendů v automobilovém průmyslu. Proto musí vláda stavbu továrny na baterie do elektromobilů co nejvíce podpořit. A dotace do infrastruktury či daňové úlevy stačit nebudou. 

Ještě před třemi lety měl provozovatel bývalého armádního letiště v Líních u Plzně, společnost Plane­Station Pilsen, velké plány. Představil tehdy vizi, že z dlouho opuštěné ranveje budou startovat boeingy a airbusy a dopravovat Čechy na dovolenou. Dokonce jednal s Českými aeroliniemi o zahájení charterových letů, které by využívaly jak plzeňské sportovní kluby, tak i klienti cestovních kanceláří. Plány ale zhatily soudní spory provozovatele letiště s vlastníkem, jímž je stále ministerstvo obrany. Od něj má PlaneStation Pilsen letiště pronajaté už od roku 2000, a to na 99 let.

Dlouho zablokovanou situaci na velice lukrativním rozvojovém území v těsné blízkosti dálnice D5 s půlhodinovým dojezdem na hranice s Německem a železniční vlečkou z centra Plzně by teď mohla rozseknout dohoda s Volkswagenem. Největší evropský výrobce aut právě o Líních uvažuje jako o jedné z potenciálních lokalit pro stavbu nové gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů. Cesta k dohodě ale rozhodně nebude jednoduchá.

Video placeholde
Gigafactory Volkswagen v Česku: Jaká jsou možná pozitiva a negativa? • Videohub

Nejprve by ministerstvo obrany muselo pozemky převést na Plzeňský kraj, který už o investici s Volkswagenem vyjednává. Otázkou je, jestli bezúplatně, nebo úplatně. Pak by se musel vyřešit soudní spor s dosavadním provozovatelem letiště, firmou PlaneStation Pilsen.

Ani pak by projekt takového rozsahu neměl zdaleka vyhráno. Letiště leží v těsné blízkosti obce Líně i plzeňské městské části Lhota, kde se staví velké množství nových rodinných domů. Lze proto předpokládat námitky zdejších obyvatel proti nové průmyslové kapacitě, která by okolí nepochybně zatížila. Už se otevřeně mluví o potřebě „strašného“ množství vody a elektřiny.

Stavba „ve státním zájmu“

Možné námitky veřejnosti jsou přitom jen součástí celkové problematiky vleklého stavění v Česku. Jestliže je Česko připraveno podpořit investici za čtyři až pět miliard eur, která může tuzemskou ekonomiku posunout na další stupeň vývoje, různými dotacemi do infrastruktury či daňovými úlevami, nemělo by se zapomínat ani na to, že Volks­wagenu by také jistě pomohla garance hladké přípravy stavby jaksi „ve státním zájmu“.

Kritici projektu nové české gigafactory často upozorňují na to, že taková sofistikovaná výroba nepřinese příliš zakázek pro české dodavatele automobilového průmyslu, kteří jsou stále naladěni na starý model vozidel se spalovacími motory. Další námitkou je případný dovoz kvalifikované pracovní síly z Německa, takže ve fabrice nebude tolik dobře placených míst pro Čechy.

Tato kritika ale často vychází z pouhých spekulací. Pokud budeme neustále počítat s tím, že čeští subdodavatelé si neporadí s přechodem na elektromobilitu, tato země se nikdy ve svém zastarávajícím průmyslu neposune a v budoucnu ji čeká bolestná stagnace.

Zadruhé je třeba vzít v potaz, že přísun jakéhokoli know-how, i třeba prostřednictvím zahraničních kvalifikovaných pracovníků, je pro Česko velkým přínosem. Nicméně v nové gigafactory by podle současných úvah měly vzniknout až čtyři tisíce pracovních míst. Je už teď celkem jasné, že všechny tyto pozice nezvládnou obsadit Němci ani s Čechy dohromady a bude potřeba zaměstnat i značný počet lidí, kteří se do Plzně a jejího okolí budou muset případně přistěhovat.

Na všem výše zmíněném se zakládá prosperita zemí a regionů. Bez gigafactory bude Česko chudší a bude mu ujíždět vlak světových trendů v automobilovém průmyslu. Proto ji musí vláda co nejvíce podpořit.