Slovenský sen o gigafactory přilákal Světovou banku | E15.cz

Slovenský sen o gigafactory přilákal Světovou banku. Baterky půjdou i do českých autobusů

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Mladý slovenský e-trpaslík rychle sílí. Ambicióznost plánů společnosti InoBat, jež počítají s výrobou prémiových bateriových článků na míru, a především s vlastní továrnou na baterie – „gigafactory“ –, zlákala dalšího vlivného partnera zvučného jména.

Záměry InoBatu přesvědčily manažery v International Finance Corporation (IFC), člena Světové banky, jenž působí jako prostředník vyjednavatel mezi vládami a soukromým sektorem, do kterého investuje. InoBatu se tak otevřela cesta nejen k dalšímu finančnímu, ale i lidskému kapitálu. Pokud se má slovenský sen skutečně zhmotnit v konkurenceschopnou gigafactory, bez předních expertů na zvlášť složité investiční projekty s účastí veřejného i soukromého sektoru se neobejde.

Jak bude vypadat investiční rok 2022?

Video se připravuje ...

Spolupráci stvrdili InoBat a Světová banka dohodou o společném rozvoji. „Cílem partnerství je stavba gigafactory ve střední a jihovýchodní Evropě, a to v rámci globální platformy InoBat v Evropě, USA a Indii,“ uvedl InoBat podnikatele Mariána Bočka.

IFC není ani zdaleka jeho prvním zajímavým spojencem. Desítky milionů eur do InoBatu investovala energetická společnost ČEZ, australský těžařský gigant Rio Tinto, americká firma Ideanomics, jež má urychlit komerční šíření elektromobilů, nebo indická skupina zabývající se bateriemi Amara Raja. Za InoBatem stojí i Czechoslovak Group českého byznysmena Michala Strnada. Za dva roky již InoBat vybral přes devadesát milionů eur, téměř dvě a čtvrt miliardy korun. Mimo jiné díky grantu od slovenské vlády ve výši pěti milionů eur (přes 122 milionů korun).

Potenciál investic je zřejmý – InoBat odkazuje na odhady, podle nichž se zvýší výroba elektromobilů v Evropské unii z jednoho milionu ročně na asi 33 milionů do roku 2030. V Evropě tak má vzniknout prostor pro dvacet až třicet továren na výrobu bateriových článků. A přesně o ty InoBatu jde. Nemíří na masovou výrobu elektromobilů, která má zanedlouho dominovat v závodech nejen evropských automobilek, ale na prémiový segment bateriových článků, jež zhotoví na míru zákazníkovi.

Prvního získal již dříve v Česku. Počáteční kontrakt uzavřel s tuzemským výrobcem autobusů SOR Libchavy, jenž počítá s bateriemi InoBat na míru pro více než stovku elektrobusů. InoBat uvádí, že jeho baterie mohou odebírat i společnosti v jiné než silniční dopravě – už dříve měl slovenský podnik uzavřít zatím blíže nespecifikovaný kontrakt s výrobcem vzdušné mobility.

Spojenectví InoBatu s divizí Světové banky cílí na vybudování výrobní, výzkumné a vývojové kapacity baterií. Na ovládnutí byznysu kolem celého nově vznikajícího řetězce – od vývoje baterií přes nabíjecí stanice po skladování energie a recyklaci baterií.

Na stavbu významné gigafactory by dosavadní rozpočet 90 milionů eur ani zdaleka nestačil. Pro představu: zvažovaná továrna koncernu Volkswagen, jež by mohla vzniknout v Česku, by vyšla na více než padesát miliard korun a na jejím přímém i nepřímém financování by se musel podílet i stát.

Tak daleko zatím InoBat není. Klíčové je pro něj nyní spuštění pilotní výrobní linky ve Voderadech u Bratislavy, z níž na přelomu letošního a příštího roku sjedou první bateriové články. Zpočátku má podnik zhotovit tisíce článků. Po zprovoznění linky přijde na řadu závod v blízkosti Voderad.

„V další fázi využijeme investice na zvýšení objemu sériové výroby s počáteční kapacitou jedné gigawatthodiny. Cílová kapacita je zhruba trojnásobná. Finální fází je globální škálování výroby přes sérii továren, takzvaných gigafactories, ve vícero lokalitách v Evropě i světě, na kterých pracujeme s našimi zahraničními partnery,“ uvedla společnost pro deník E15.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery