Jan Šindelář: D47 se měla zbourat

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Dálkové vlaky Českých drah ročně spolykají na dotacích čtyři miliardy korun. Vláda tento týden rozhodla, že na část z těchto peněz si budou moci sáhnout i jiné železniční společnosti.

Do roku 2020 chce stát vyhlásit soutěže o šest tratí. ČD se ale bát nemusejí. Podobné harmonogramy schválily i předchozí vlády, každá další vyhlášená liberalizace přitom byla vždy o něco méně liberální než ta předchozí. O té poslední to platí jakbysmet. Žádných změn se tedy netřeba obávat.

Z minulosti se lze poučit i v případě zakleté dálnice D47. Ředitelství silnic a dálnic s notnou dávkou publicity uzavřelo pro nákladní dopravu dva mosty na mimoúrovňové křižovatce v Ostravě. Pod tíhou nákladu by údajně mohly spadnout.

Je to přitom téměř přesně rok, co tehdejší ministr dopravy a kandidát zemanovců Zdeněk Žák tvrdil, že bude třeba celý úsek D47 zbourat. Lze jen litovat, že mu to nepřineslo volební úspěch a zajímavá myšlenka nedošla realizace. Alespoň by konečně ustalo letité plané tlachání kolem zfušované dálnice a D47 by přestala sloužit jako předvolební karta. A hlavně v souladu se skvělými myšlenkami pražského poturčence Hudečka je třeba dodat, že Ostrava žádnou dálnici nepotřebuje a nikdy nepotřebovala.

Na závěr trocha poplašných zpráv. Šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý se nechal slyšet, že příští rok bude kvůli finále honby za evropskými penězi na tratích historicky největší počet výluk. Autobusáci si tak mohou začít mnout ruce.