Jan Šindelář: Pachuť z nových vlaků

ilustrační foto, Masarykovo nádraží, vlak, koleje

ilustrační foto, Masarykovo nádraží, vlak, koleje Zdroj: msc

Česká železnice se zřejmě dočká v příštích letech další vlny obnovy vozového parku. Je přitom jedno, zda se nakonec úspěšně završí plány ministerstva dopravy a vlaky vůbec poprvé nakoupí stát, anebo zda si nové stroje tradičně pořídí dopravci. V obou případech bude platit Brusel, plánovači v rezortu dopravy na tento účel z evropské kasy prozatím vyčlenili dvacet miliard. Cestující si určitě nablýskané vlaky zaslouží.

Odkud se tedy bere ta divná pachuť? Celý program vlastně vznikl jako z nouze ctnost v reakci na neschopnost státních investorů utratit evropské peníze za dopravní infrastrukturu. Ta je přitom mnohem důležitější. Za zmíněných dvacet miliard mohlo vzniknout krásných 40 kilometrů dálnice třeba do Karlových Varů nebo obdobně dlouhý kus moderního železničního koridoru. V rezortu dopravy ale bohužel nově platí neúprosná úměra: čím větší neschopnost připravit stavby, tím více nových vlaků.