Digitální transformace ve firmách: Už zase?

Zdroj: Shutterstock

Ve světě podnikání jsme v posledních deseti letech byli svědky neustálého honu za modernizací a efektivitou, přičemž digitalizace hrála klíčovou roli. Firmy se dlouhé roky snažily pochopit, jak transformovat své procesy z papírové formy do digitální, což bylo samo o sobě velké sousto. Tato prvotní digitální transformace se točila hlavně kolem přístupu k technologiím a internetu. „Přepnout na digitál“ znamenalo radikální změnu praktik – od vyřizování e-mailů po ukládání souborů do cloudu. Avšak, právě když jsme si mysleli, že si můžeme na chvíli oddychnout a užívat plodů našeho úsilí, ozývá se další buben hlásící avantgardu technologické revoluce – umělá inteligence (AI).

Ano, skutečně přichází nový typ transformace, tentokrát s AI jako hlavním tahounem, přinášejícím možnosti a výzvy, které jsou o poznání dynamičtější a komplexnější než kdy dřív. A s touto změnou se znovu otevírá diskuse o tom, jak přijmout nové technologie a porozumět jim, aniž bychom se cítili zahlceni.

Pro mnohé to může znít jako „pruda“ – další vlna změn, další učení, další adaptace. Přistoupení k tomuto vývoji s negativním mindsetem ale do našeho profesního života přinese více trápení než užitku. Je zřejmé, že úspěchu v této nové realitě nedocílíte blokováním nevyhnutelného nástupu technologií, ale spíš kultivací prostředí tak, aby byla změna přijímána aktivně a pozitivně.  Jak tedy zajistit, že naši zaměstnanci přijmou správný digitální mindset, nesloží brzy zbraně a místo toho v  éře převratných technologií uvidí šanci pro sebe?

Pozitivní digital employee experience (DEX)

Employee experience, neboli česky zaměstnanecká zkušenost, zahrnuje celé spektrum faktorů, které ovlivňují náš pracovní život. Od základních prvků, jako je mzda a pracovní prostředí, přes mezilidské vztahy s kolegy a nadřízenými až po „detaily“ v podobě pohodlnosti gaučů v odpočinkových zónách.  Pojem zkrátka zahrnuje vše, co utváří náš pracovní ekosystém a ovlivňuje naši pracovní spokojenost a produktivitu.

Rozšíření o digitální dimenzi (digital employee experience) přesahuje původní rámec a zabývá se všemi formami digitální interakce zaměstnanců. To zahrnuje používání softwarových nástrojů, přístup k informacím, komunikaci s kolegy prostřednictvím digitálních platforem, hardware a interakci s umělou inteligencí a automatizačními nástroji. Společnost Digiskills, která pomáhá firmám implementovat digitální řešení a vzdělávat zaměstnance, poukazuje na zásadní význam pozitivní digitální zkušenosti zaměstnanců a uvádí několik doporučení, jak jí docílit:

Používejte moderní nástroje

Jedním z klíčových prvků pozitivní digital employee experience je používání nástrojů, které jsou intuitivní a uživatelsky přívětivé. Lidé tak mohou pracovat rychle a nemusejí hledat cesty napříč nepřehlednými aplikacemi a ztrácet čas metodou pokus-omyl.

Obměňujte hardware

Ujistěte se, že mají vaši zaměstnanci stroje, které fungují a zvládají požadované operace. Nemusíte všechny vybavit nejvýkonnějšími modely notebooků, ale už by se nemělo stávat, že si člověk ráno stihne uvařit kávu, než jeho pracovní počítač naběhne.

Buďte flexibilní

Práce na dálku nebo v hybridním režimu je dnes zcela běžná a flexibilita klíčová. Umožněte zaměstnancům přistupovat k nástrojům a informacím odkudkoliv.

Vzdělávejte

Aby si vše správně sedlo, je potřeba zajistit, že vaši zaměstnanci vědí, jak využít potenciál nástrojů, které jim poskytujete. Tradiční vzdělávací modely jsou překonané a dnešní rychle se měnící digitální prostředí vyžaduje flexibilní, moderní a účinné vzdělávání. HR týmy by měly identifikovat slabá místa a nedostatky v digitálních dovednostech a aktivně na nich pracovat prostřednictvím cílených vzdělávacích programů. Ptáte se, jak to zajistit? Společnost Digiskills chápe důležitost digitálních dovedností a umí je předávat tak, aby byly dobře stravitelné, pochopitelné a přinesly užitek. Nabízí řadu webinářů nebo hotových akademií – stačí si vybrat.

Digiskills Assessmentem™ navíc dokážou detailně zanalyzovat znalosti vašich lidí a připravit vám vzdělávací program na míru. Cílem je poskytnout vašim zaměstnancům přesně takové vzdělání, které potřebují. Zajímáte se o konkrétní technologii, platformu nebo metodu a chcete, aby ji vaši lidé zvládli? V Digiskills tohle hravě zařídí.

Employee choice?

Nechte zaměstnance vybrat si technologie a nástroje, které preferují, a které nejlépe odpovídají jejich pracovnímu stylu a úkolům. Tento přístup podporuje nejen osobní produktivitu, ale také zvyšuje spokojenost a angažovanost v práci. Zeptejte se zaměstnanců, zda mají představu, jaké AI nástroje by jim v práci mohly pomoci, analyzujte společně procesy, které lze zjednodušit či automatizovat. Při implementaci se ujistěte, že zaměstnanci rozumí tomu, v čem jim nový nástroj usnadní práci a motivujte je, aby měli chuť se dále vzdělávat.

V době, kdy se zdá, že jsme se sotva vyrovnali s předchozí vlnou digitalizace, vstup umělé inteligence (AI) znovu redefinuje způsob, jakým pracujeme, komunikujeme a učíme se. Adaptace na tento nový digitální svět vyžaduje nejen technologické zdroje, ale i proaktivní přístup k vzdělávání a rozvoji zaměstnanců. Přijetí umělé inteligence do našich pracovních procesů není otázkou „jestli“, ale „kdy“ a „jak“. Pokud nechcete zůstat pozadu a chcete se naučit, jak s umělou inteligencí pracovat a zadávat jí úkoly, nepropásněte Akademii umělé inteligence, která startuje 30. 9. 2024. Představuje příležitost pro každého, kdo se chce naučit efektivně komunikovat s AI a optimalizovat své pracovní procesy. Celý program probíhá online na platformě Digiskills, kde najdete přehledně seřazená všechna klíčová témata, aktivity, studijní materiály. Součástí jsou i odkazy na živé workshopy a webináře a jejich následné záznamy.