Máte firmu? Nechte mobilitu na nás!

Trh nových osobních vozidel se za tři čtvrtletí letošního roku stabilizoval a s necelými třemi procenty růstu se drží lehce nad úrovní loňského roku. Naopak dovoz ojetin klesl téměř o deset procent, což je vzhledem ke stále rostoucímu stáří aut u nás dobrá zpráva. O vývoji trhu a trendech v oblasti firemních fleetů mluví Jiří Olša, vedoucí Fleetového oddělení Volkswagen Financial Services, předního poskytovatele financování mobility.
Co se děje nyní na fleetovém trhu?
Registrujeme meziročně o více než třetinu víc žádostí o financování, což je známka jasného oživení poptávky. V současné době se však trh již nasytil, takže nějaký další větší růst registrací do konce roku nepředpokládáme.
Jaké hlavní faktory ovlivňují růst financování?
Po stagnaci minulých let začaly firmy obměňovat své vozové parky. Klesá inflace a ceny energií. Pomáhá i stabilizace úrokové míry a také psychologický faktor. Prostě jsme si na vyšší úroky už všichni zvykli a neočekáváme nějaký razantní pokles. Je to návrat k normálu.
Stále platí, že firmy financují své fleety zejména prostřednictvím operativního leasingu?
Ano, u firemních flotil čítajících 10 a více vozidel, zájem o operativní leasing stále roste, meziročně až o deset procentních bodů, a dnes u VWFS dosahuje až 80 procent. Tito zákazníci také v naprosté většině poptávají tzv. full service leasing, u něhož je ve splátce zahrnuté kompletní pojištění, servis vozidla, asistence a volitelně i pneuservis, dálniční známka a další služby. Uvědomují si, že není žádná výhoda platit si tyto služby samostatně, je jednodušší to mít komplet v leasingové splátce. U vozových parků větších firem, které financujeme, je navíc čím dál víc kladen důraz také na služby spojené s jednoduchou správou fleetu, konektivitou. Klient chce mít neustálý přehled o najetých kilometrech, tankování či správě dopravních přestupků. Klíčem je přehlednost, jednoduchost a dostupnost 24/7. Šli jsme tomu naproti a všechny tyto informace shrnuli do klientského portálu s názvem FleetCars. I tohle firmám výrazně šetří čas, práci a v konečném důsledku i peníze. Na portálu neustále pracujeme a naši IT specialisté průběžně přidávají nové funkcionality, tak aby správa fleetu byla co nejefektivnější.
Máte nějaký speciální program pro opravdu velké fleety v řádu vyšších desítek vozů?
Ano, je to tzv. Master Plan, což je jednostranně otevřený leasing. Spočívá v tom, že klientovi garantujeme fixní splátky a když vyúčtování služeb dopadne lépe, než jsme kalkulovali, klientovi vracíme peníze. Kdyby naopak čerpal víc, než zaplatil, neplatí nic navíc. Pro klienta je to extrémně výhodné, protože nemá žádná rizika, a ještě může čerpat výhody. Je to zcela transparentní produkt, protože klienti platí jen to, co je skutečně spotřebují a splátka není dražší.
Zatím jsme mluvili o velkých fleetech. Jak si v Česku vede operativní leasing u menších firemních zákazníků, třeba s dvěma třemi vozidly?
V Česku stále převládá zvyk auta vlastnit, ale v posledních dvou letech dochází k nárůstu zájmu o operativní leasing i v tomto segmentu firem. Firmy začínají více a více oceňovat výhody financování na operativní leasing nebo podobné produkty. Výhody jsou zřejmé – v první řadě je to řízení cash flow. Za druhé je to životnost vozu: s vlastnictvím se pojí starost o to, co s autem bude firma za tři, čtyři roky dělat. To u auta na operativní leasing nebo u vozu, který si financujete jiným způsobem, neřešíte. V případě operativního leasingu má navíc zákazník možnost vůz častěji obměnit za ten nejmodernější. No a za třetí je to starost spojená s provozem auta. Tedy jeho servis, pojištění, drobné opravy, různé administrativní úkony a tak dále. Tohle vám v podstatě odpadne, případně se tyto úkony významně zjednoduší.
Volkswagen Financial Services, jak už název napovídá, je součástí koncernu Volkswagen. Znamená to, že financujete jenom jeho vozy?
Nikoliv. Vycházíme vstříc širokému spektru klientů od malých a středních firem s několika vozy až po nadnárodní společnosti s velkými vozovými parky. Správci vozových parků často potřebují zkombinovat ve své flotile vozidla různých značek, například manažerské a referentské vozy. Proto vedle koncernových poskytujeme financování i na vozy dalších značek, přičemž nejčastěji jde o Hyundai, Peugeot, Ford a Kia.
Nedávno skončil dotační program na nákup elektromobilů. Jak dopadl z vašeho pohledu?
Program podpořil nákup přibližně 5 000 EV, což je o tisícovku více, než původně Ministerstvo průmyslu a obchodu plánovalo. Je to vidět na registracích: podíl elektromobilů za devět měsíců vzrostl na 4,2 %. Těší nás, že koncern Volkswagen se v žebříčku registrací dostal na druhé místo, přičemž drtivá většina koncernových elektromobilů byla financována přes VWFS. V naší dlouhodobé podpoře elektromobility budeme pokračovat: firemní zájemci si mohou nejnovější koncernové elektromobily vyzkoušet v naší půjčovně, využívat speciální akční nabídky na financování s nulovým úrokem, nabíjecí kartu Chargee a speciální pojištění. Jako leasingová společnost se snažíme, aby přechod firem na uhlíkově neutrální vozidla byl co nejsnazší.
Pramen: VWFS