Mercedes-Benz Trucks rozšiřuje portfolio elektrických nákladních vozidel

Zdroj: Daimler Truck Česká republika s.r.o.

Reklama

Achim Puchert, generální ředitel Mercedes-Benz Trucks: „Potřeby našich zákazníků v oblasti elektrických nákladních vozidel jsou velmi rozmanité, zejména pokud jde o užitečné zatížení a dojezd. Chceme našim zákazníkům nabídnout modulární systém Mercedes-Benz Trucks a podpořit je v hospodárném řízení jejich dopravních řešení s elektřinou.“

Mercedes-Benz Trucks letos na podzim rozšíří své portfolio bateriově-elektrických nákladních vozidel o další varianty, založené na modelu Mercedes-Benz eActros 600. Nové verze vozidel budou disponovat základními charakteristickými vlastnostmi nynější druhé generace elektrického nákladního vozidla, určeného pro těžkou dálkovou přepravu.

Dodávky modelu eActros 600 zákazníkům začaly v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď mezi nákladními vozy Mercedes-Benz již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: v mnoha praktických testech u zákazníků a také v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“ - 15 000 kilometrů dlouhé, plně elektrické vývojové cesty celkem 22 zeměmi, poté i během „European Testing Tour Winter 2025“ na přibližně 6 500 kilometrech severní Evropou, vždy s celkovou hmotností soupravy 40 tun.

Kromě toho byl elektrický nákladní vůz zvolen „Mezinárodním nákladním vozem roku 2025“. Toto ocenění je nejvýznamnějším oceněním v oboru a každoročně jej uděluje organizace International Truck of the Year ( IToY ), kterou tvoří 24 novinářů z Evropy, specializujících se na užitková vozidla. Rozhodující pro toto ocenění byla celková technologická koncepce sestávající z elektrické hnací nápravy a technologie LFP buněk.

Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud označení modelu 600 – a nová, obzvláště účinná elektrická hnací náprava vyvinutá interně umožňují elektrickému nákladnímu vozu dosáhnout v závislosti na stylu jízdy, topografii a dalších  provozních podmínkách dojezdu 500 i více kilometrů bez dobíjení na trase, a to i s celkovou hmotností soupravy 40 tun. eActros 600 tak je schopen ujet více než 1000 kilometrů denně. Mezidobíjení během zákonných přestávek řidiče to umožňuje, pokud jsou k dispozici možnosti nabíjení.

eActros 600 má tři bateriové bloky s celkovou instalovanou kapacitou 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium-železitophosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy až 44 tun. Se standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení přibližně 22 tun. V některých případech mohou národní právní předpisy povolovat vyšší užitečné zatížení.

Zdroj: Daimler Truck Česká republika s.r.o.

První vozidla nových modelů bude možné objednávat od podzimu a první kusy sjedou z montážní linky v závodě Wörth am Rhein ještě v roce 2025.

Rozšířené portfolio bude zahrnovat například tahače návěsů a podvozky s delšími rozvory, varianty s menšími akumulátory a také alternativní varianty osvědčené konstrukce Actrosu s dlouhou kabinou s různými výškami střechy. Varianty s menšími akumulátory přináší výhody nižší ceny vozidla a vyššího užitečného zatížení a jsou určeny pro přepravy nákladů na kratší vzdálenosti.

Společnost Mercedes-Benz Trucks má ve svém portfoliu elektrické nákladní vozy od roku 2021. Jako první bateriově elektrický vůz pro těžkou distribuční dopravu byl představen model eActros 300/400, který bude nyní nahrazen novou, druhou generací. O rok později následoval speciální model eEconic , který je určen především pro použití v přepravě komunálního odpadu. Sériová výroba druhé generace elektrických nákladních vozidel od společnosti Mercedes-Benz Trucks s novou vlajkovou lodí - bateriově elektrickým eActrosem 600 - začala na konci roku 2024. Od roku 2026 bude též zahájena výroba malé série nového modelu eArocs 400 pro městskou stavební dopravu, který byl nedávno představen na veletrhu Bauma 2025. Model eArocs 400 také přebírá základní komponenty z modelu eActros 600.

O potřebě nabíjecí infrastruktury a aktivitách společnosti Daimler Truck

Pro co nejrychlejší náběh lokálně CO2-neutrální silniční nákladní dopravy s bateriově elektrickými nákladními vozidly je nabíjecí infrastruktura jedním z klíčových bodů. Stále je však třeba dohánět zameškané. V současné době je v Evropě méně než 1000 nabíjecích stanic pro těžká užitková vozidla. Aby se stávající deficit alespoň částečně vyrovnal, oznámila společnost Daimler Truck v březnu letošního roku koncept vlastní poloveřejné nabíjecí sítě. Do roku 2030 se plánuje její rozšíření na více než 3 000 rychlonabíjecích stanic v Evropě, čímž se stane největší sítí v Evropě. Nová možnost poloveřejného nabíjení pro elektrická nákladní vozidla, jako řešení poskytované značkou TruckCharge společnosti Daimler Truck, má umožnit depům otevřít svou nabíjecí infrastrukturu pro placené užívání třetími stranami. Toto řešení má být doplňkem k veřejným nabíjecím službám, nabízeným - mimo jiné – i společností Milence. Ta byla založena v červenci 2022 jako společný podnik výrobců vozidel Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo GROUP a stanovila si cíl do roku 2027 zřídit a provozovat v Evropě 1700 vysoce výkonných veřejných nabíjecích stanic.