Plynulejší jízdy autem i vlakem. Odborníci udíleli ceny za dopravní stavby roku
Rekonstrukce Barrandovského mostu, studie budoucího železničního uzlu v Praze nebo nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. To jsou jen některé z oceněných projektů, které v polovině roku bodovaly v rámci prestižní soutěže Česká dopravní stavba a technologie 2024. V pořadí již 22. ročník se uskutečnil v polovině roku.
Soutěž pořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví (SPS) a hlavní titul „Česká dopravní stavba a technologie 2024“ si odneslo sedm projektů. Další ocenění předávali odborní a mediální partneři, veřejnost volila svého favorita online a prostor dostali také studenti vysokých technických škol.
Slavnostní vyhlášení proběhlo v historickém Fantově sálu pražského Hlavního nádraží za účasti ministra dopravy Martina Kupky, místopředsedy Poslanecké sněmovny Karla Havlíčka a pražského primátora Bohuslava Svobody.
Sedm hlavních cen
Vzhledem k širokému spektru kategorií získalo hlavní ocenění hned sedm projektů:
Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R – systém zajišťuje bezpečnou komunikaci mezi vlaky a pozemními stanicemi.
Rekonstrukce Barrandovského mostu – použití UHPC materiálů prodloužilo životnost klíčového mostu v Praze.
Elektrifikace autobusové linky 119 – ekologická přeměna trasy obsluhující mimo jiné Letiště Václava Havla.
Obchvat města Opočno – II. etapa – stavba dokončená s ročním předstihem odvádí tranzit z centra města.
Modernizace železničního uzlu Pardubice – zahrnula rekonstrukci stanice a návazných tratí.
Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov – zvýšení traťové kapacity i rychlosti.
Dálnice D3 310/I, úsek Úsilné – Hodějovice – nová část obchvatu zlepšila dopravu v Českých Budějovicích.
Cenu veřejnosti získal pražský železniční uzel
Veřejnost prostřednictvím online hlasování ocenila Studii proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení, která řeší kapacity pražského železničního systému v horizontu let 2035–2050 s cílem zavést vysokorychlostní železnici do centra města.
Další oceněné projekty
Mediální a odborní partneři soutěže udělili ceny dalším 11 projektům:
Rekonstrukce Sepekovského viaduktu (časopis Stavebnictví) – prodloužení životnosti historického mostu.
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim (Silnice & Železnice) – zdvoukolejnění a zvýšení bezpečnosti.
Optimalizace trati Mstětice – Praha-Vysočany (Skypaper) – vznik nové zastávky Praha–Rajská zahrada.
Nový most přes Jizeru u Kláštera – Hradiště nad Jizerou (Česká silniční společnost) – zvýšení bezpečnosti provozu.
ČKAIT udělila dvě ocenění:
Cena pro projektanta: Studie železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení Cena pro stavbyvedoucího: Rekonstrukce Barrandovského mostu
Další ocenění získaly:
Revitalizace stanice Jiřího z Poděbrad (Cena Hlavního města Prahy) – bezbariérové řešení i nové eskalátory.
Rekonstrukce výpravní budovy Plzeň hl. n. (SFDI) – obnova střechy, fasády a interiéru památkově chráněného objektu.
Modernizace D46 od nultého kilometru (ŘSD) – včetně výstavby nového mostu.
Rekonstrukce železničního mostu přes Orlík (Správa železnic) – největší železobetonový oblouk v ČR.
Modernizace ochranných stání pro Policii ČR v Praze a Nymburce (ŘVC ČR).
PPP projekt Via Salis D4 Příbram–Písek (Ministerstvo dopravy) – první český PPP projekt zahrnující celý cyklus od návrhu po provoz.
Prezident SPS Jiří Nouza zdůraznil politický přesah projektu Via Salis: „Co se v roli ministra dopravy podařilo zahájit Karlu Havlíčkovi, to úspěšně dokončil Martin Kupka. Přesně takhle by spolupráce na projektech podobného významu měla vypadat.“
Úspěch studentů
Součástí večera byla i soutěž ČDS Student, která podporuje zájem o technické obory. Uděleno bylo 13 ocenění za bakalářské a diplomové práce včetně finančních šeků v hodnotě 10 až 20 tisíc korun.
„Přiblížení stavebnictví mladé generaci považujeme za jednu z priorit. Podpora Studentské ceny má pro nás i symbolický význam. Oceněná práce Lukáše Zeiska k tématu automatizace provozu pražského metra tematicky souvisí s projektem nové trasy metra D, na jehož první části se podílíme jako lídr sdružení zhotovitelů,“ komentoval za společnost Subterra obchodní ředitel Jiří Tesař.
Na samotný závěr, v souvislosti s otevřením 23. ročníku České dopravní stavby, zazněl směrem k organizátorům dotaz, jaké stavby by v dalších letech uvítali mezi oceněnými.
Prezident SPS Jiří Nouza uvedl, že už 25 let sní o severozápadní části dálničního okruhu Prahy. Jasno měl i ministr dopravy Martin Kupka: „Já bych tuze rád co nejdříve ocenil Metropolitní expres pro železniční spojení Prahy a Středočeského kraje. Ten propojí i letiště a Hlavní nádraží, kam budou směřovat vysokorychlostní vlaky. Dále bych chtěl, aby byla dokončena dálniční síť, po které bude možné pohodlně a rychle cestovat z jednoho konce republiky na druhý,“ uzavřel svou vizi.
22. ročník soutěže Česká dopravní stavba a technologie se uskutečnil díky podpoře těchto partnerů:
Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic, Ředitelství vodních cest ČR, Česká agentura pro standardizaci, Hlavní město Praha, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, Česká silniční společnost.
Patrony studentské kategorie byly společnosti: Enteria (generální patron), M – Silnice, Subterra, Správa železnic, Sdružení pro výstavbu silnic, Česká agentura pro standardizaci.
Více na: www.ceskadopravnistavba.cz